آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

دانشجویان در بلخ: تقابل کابل با بلخ، تلاش برای زمینه‌سازی حضور داعش است

 

 

 

دانشجویان در بلخ می‌گویند تحولات اخیر در بلخ و بالا گرفتن تنش بین ارگ و این ولایت، صحنه را برای حضور داعش هموار می‌کند.
آن‌ها بانگرانی از این وضعیت یاد کرده و می‌گویند این وضعیت تاثیر خاص خود را بر تشکل‌های دانشجویی گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری دید، دانشجویان در شهر مزار شریف نشستی را تحت نام «نقش تشکل‌های دانشجویی در رشد فرهنگی جامعه» برگزار کردند.
غلام یحیی رنجبر عضو انجمن اجتماعی جوانان سرپل می‌گوید: چنین برنامه‌هایی برای رشد شعور اجتماعی اهمیت به سزایی دارد؛ زیرا باعث بالا بردن سطح افکار عامه می‌شود.
رنجبر می‌افزاید، تشکل‌های دانشجویی هنوز در افغانستان به صورت قوی رشد نکرده و از سوی دیگر وضعيت شکننده کنونی تاثیر منفی بر روی آن گذاشته است.
رنجبر معتقد است، درگیری ارگ با بلخ باعث نگرانی و ناامیدی در قشر دانشجو شده است.
از سویی هم، عبدالواحد حسن‌یار از برگزار کنندگان این برنامه در مورد مشکلات فراروی تشکل‌های دانشجویی می‌گوید: رشته‌های محکم سنتی بر تصمیم‌های نسل جوان حاکم است و تشکل‌های دانشجویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نمی‌گذارد مستقلانه تصمیم بگیرد.
حسن‌یار می‌افزاید، از سویی دیگر تنش بین ارگ و احزاب بزرگ در افغانستان بخصوص شمال بر باشندگان بلخ و نسل جوان آن تاثیر منفی گذاشته است؛ بسیاری از دانشجویان تصمیمات پشت پرده ارگ را بازکردن صحنه برای حضور داعش در شمال می‌دانند.
در همین حال، سید عارف معصوم‌زاده استاد دانشگاه طی گفت‌وگو با خبرگزاری دید گفت: در شرایط کنونی برکناری والی بلخ به نفع کشور نیست زیرا باعث ایجاد خشونت سیاسی می‌شود. دولت‌ها زمانی می‌توانند که والی‌ها و حتی رییس جمهور و نخست‌وزیرشان را به راحتی و بی هیچ عواقب بعدی، تبدیل کنند که «سیستم‌محور» باشند. در کشورهای پیش‌رفته این مسئله به خوبی قابل مشاهده است. آن‌ها حتی رییس جمهور خود را برکنار می‌کنند اما چون سیستم‌محور هستند دچار بحران نمی‌شوند.
وی می‌افزاید: اما افغانستان هنوز راه و برنامه درازی دارد که یک کشور سیستم‌محور باشد تا بدون دخالت گروه‌های خاص، خود سیستم قانون را اعمال کند.
معصوم‌زاده اضافه کرد، هنگامی که دولت خود را یک دولت دموکرات عنوان می‌کند باید بداند که در دولت‌های دموکرات این مردم هستند که حرف آخر را می‌زنند. در صورتی که مردم بلخ، عطا محمد نور را به عنوان والی خود بخواهند دولت مرکزی نباید بیشتر از این سرسختی نشان دهد؛ زیرا دولت‌های دموکرات تابع خواست مردم هستند و آن را عملی می‌کنند.
گفتنی است که تقابل کابل و بلخ، باشندگان ولایت بلخ و مناطق دیگر افغانستان را نگران کرده است و برخی از تحلیل‌گران باور دارند که ادامه تنش‌ها باعث رکود اقتصادی و سیر قهقرایی زندگی عادی مردم خواهد شد.
مهدی سرباز – خبرگزاری دید – مزارشریف

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا