آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلحگزارش

سالگرد شهید مزاری؛

دانش: حکومت موقت به معنای فروپاشی است/ قانونی: صلحی را می‌خواهیم که گزینه‌های جنگ صفر شود

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید، گروه طالبان یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات صلح افغانستان است، اگر این گروه خشونت‌ها را کاهش ندهد به صلح نخواهیم رسید. او افزوده است که طرح حکومت موقت که در برخی از محافل سیاسی زمزمه‌ می‌شود به معنای فروپاشی کشور است.


به گزارش خبرگزاری دید، از بیست‌و ششمین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری امروز پنجشنبه (۱۴حوت) با حضور مقامات دولتی، رهبران احزاب سیاسی، فعالان مدنی و فرهنگی و صدها تن، در کابل بزرگداشت شد.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری گفت هر توافق سیاسی که در غیاب ملت و دولت افغانستان صورت بگیرد به نفع کشور نیست و طرح حکومت موقت نتیجه جز فروپاشی در پی نخواهد داشت.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری


آقای دانش در ادامه گفت: این یک واقعیت است که در یک پروسه دوجانبه اگر طالبان تصمیم جدی برای حل مسالمت آمیز و رسیدن به صلح نداشته باشد، هرچند ما پیوسته هم شعار صلح سر دهیم، صلح تحقق نمی‌یابد.
او بیان کرد که صلح یک جانبه معنایی جز تسلیم شدن ندارد. همچنین صلح با تضرع و مظلوم نمایی نیز به دست نمی‌آید و در چنین صلحی نه عزت وجود دارد و نه عدالت و نه پایداری.
آقای دانش با اشاره به توافقنامه امریکا و طالبان که در غیاب دولت افغانستان صورت گرفت می‌گوید: بدون مشارکت مردم افغانستان هیچ توافق صلح پایدار نخواهد بود. طالبان باید به پروسه صلح متعهد باشد نباید جنگ دوباره در افغانستان تکرار شود.
معاون رییس جمهور افزود: بهترین میکانیزم صلح پایدار، مشارکت عادلانه همه جوانب به شمول گروه طالبان در نظام جمهوری اسلامی و برگزاری انتخابات است.
دانش ادامه داد که تعیین سرنوشت سیاسی مردم جز از طریق انتخابات عمومی، از هیچ طریق دیگری مانند اهل حل و عقد و مشابه آن امکان پذیر نیست.


به گفته معاون رییس جمهور، بدون انتخابات کشور به بحران عمیق تر دیگری فرو خواهد رفت و هیچ کس یک نظام تحمیلی یا نظامی را که مبتنی بر انتخابات و اراده عمومی مردم نباشد نخواهد پذیرفت.
دانش اضافه کرد که تاکید حکومت بر این است که اولاً هیچ طرحی نباید در غیاب دولت افغانستان و بدون در نظر گرفتن منافع ملی ما و تنها بر اساس خواست خارجی‌ها مطرح شود و دوم این که هر نوع طرحی باید با حفظ نظام سیاسی و تداوم قانون اساسی کشور مطرح شود و نه به قیمت فروپاشی نظام و لغو قانون اساسی و بدین جهت ما طرح دولت موقت را یک نوع عقبگرد و به معنای فروپاشی نظام کنونی می‌دانیم.
محمد محقق مشاور سیاسی و امنیتی رییس‌جمهور که در این مراسم صبحت می‌کرد، گفت: مردم به دنبال صلحی هستند که اقتدار کشور حفظ شود و به معنای فروپاشی نظام فعلی نباشد.
او بیان کرد که مردم افغانستان صلحی را می‌خواهند که در آن عزت و اقتدار کشور حفظ شود و به معنای فروپاشی نظام کنونی نباشد.

محمد محقق مشاور ارشد رییس جمهور در امور سیاسی و امنیتی


محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم، گفت که سه پیشنهاد طالبان را که برای جامعه اهل تشیع فرستاده شده بود، رد کرده است.
محقق از این سه پیشنهاد به عنوان بیعت بی‌قید و شرط، معیت با طالبان و جنگ علیه حکومت و اتخاذ موضع بی‌طرفی یاد کرد.
او افزود که جامعه تشیع فقط با حضرت علی بیعت کرده و از نگاه فقهی نمی‌توانند با کسی دیگر بیعت کنند، معیت و اتخاذ موضع بی‌طرفانه هم امکان ندارد.
محقق: طالبان از ما خواست که بیعت کنید، ما گفتیم که بیعت فقط با علی کردیم و با کسی دیگر بیعت نمی‌کنیم. باز گفتند که معیت کنید و بیاید با ما جنگ کنید یا در همان کوه‌های تان باشید که باز حساب حکومت را یک طرفه کردیم باز به جان شما می‌آییم. چند روز پیش استاد سیاف نیز گفت که طالبان از ایشان بیعت خواستند. ما می‌گوییم که یک چیز ناحق را بر ما تحمیل نکنید. این رفتار طالبان خلاف روند صلح است.
محمد محقق در پیوند به روند صلح گفت: یک بحث این است که ما به هر قیمتی صلح کنیم و این یعنی که تمام چیز را نادیده بگیریم نه انتخابات بخواهیم، نه قانون اساسی خویش را پاسداری کنیم یعنی تسلیم شویم. ولی یک بحث دیگر صلح عادلانه و پایدار است و آن این است که ما ارزش‌های جهاد و مقاومت را پاسداری کنیم، دستآوردهای بیست ساله اخیر را که میلیاردها دالر روی آن خرج شد. اگر ما همه این ها را پشت پا بزنیم کار عاقلانه نیست.


آقای محقق با اشاره به دهه هفتاد و سقوط دولت نجیب تصریح کرد که «این موضوع یک بار در دوره نجیب تجربه شد. ما صدها طیاره باربری و جنگی داشتیم که در کشورهای همسایه به قیمت آهن کهنه فروخته شد. نام ما را در پاکستان کباری مانده بودند کباری یعنی پرزه فروش.»
به باور محقق، جمهوریت باید حفظ شود، قانون اساسی ما حفظ شود، حقوق زن و حقوق بشر حفظ شود و در یک چارچوب که تمام این ارزش‌ها پاسداری شود، باید صلح کنیم.

محقق کنایتاً به سفر اخیر خلیلزاد اشاره نموده و افزود که «دنیا هم که آمده با برنامه‌های گنگ، به ما که تا حال چیزی نگفته‌اند شاید پس از این بگویند. باید ما اول آن را حلاجی کنیم که چه است و به سود ما است یا نی. پیام طالبان که به ما رسیده جنگ و برادر کشی و خون‌ریزی است و قطع پیوند با القاعده هم که دروغ بود.»
او هم‌‌چنان در رابطه به طرح حکومت موقت گفت که این طرح به معنای فروپاشی نظام است. به گفته او، در دو دهه‌ اخیر میلیون‌ها دالر به خاطر ساخت نظام و اردوی منظم مصرف شده و اکنون برهم زدن آن، کار عاقلانه‌ای نیست.


یونس قانونی عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی و معاون پیشین ریاست جمهوری که در این مراسم شرکت کرده بود گفت: ملت افغانستان در آستانه رفتن به سوی یک صلح پایدار قرار دارد. عدالت اجتماعی یکی از ارکان‌های اصلی رسیدن به صلح است.
آقای قانونی افزوده است که ما باید از یک صلح روشن و شفاف حمایت کنیم وگرنه ما در یک جنگ نیابتی دیگر قرار خواهیم گرفت.
به باور آقای قانونی، سه مولفه در برای صلح تعریف شده است، صلح که مردم باید بداند چگونه است و پایان آن چی خواهد بود. صلح عادلانه، ما با توجه به بافت اجتماعی افغانستان صلحی را می‌خواهیم که مردم در آیینه این صلح خود را بیبنند صلحی را که طالبان با بیعت خواستن می‌خواهد این صلح نیست بلکه سرآغاز یک جنگ دیگر در کشور است.

یونس قانونی عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی و معاون پیشین ریاست جمهوری


صلح دایمی، صلح موقت به جای نمی‌رسد ما خواهان صلحی که هستیم که کلیه زمینه‌های بازگشت به جنگ در پروسه صلح صفر شود و چانس رفتن به جنگ از بین برود.
آقای قانونی با اشاره به سفر اخیر زلمی خلیلزاد و هیئت همراهش می‌گوید که پروسه صلح باید شتاب بیشتر پیدا کند و این خواست هیئت‌های صلح افغانستان نیز هست.
آقای قانونی به این باور است که باید اجماع ملی، اجماع منطقه‌ای و اجماع جهانی زمینه تامین یک صلح پایدار را در کشور فراهم کند. افغان‌ها باید به اجماع برسند. طالبان باید با دولت افغانستان که ممثل اراده ملت است وارد گفت‌وگو شوند دولت نهاد رسمی افغانستان است بدون دولت صلح معنی ندارد.
قانونی: پروسه مصالحه باید به جای دو ضلعی بودن سه ضلعی شود. دولت مردم و طالبان.
احمد ولی مسعود نیز در این مراسم صحبت کرد و گفت: هیئتی که به دعوت رسمی دولت پاکستان به اسلام‌آباد سفر کرده بود با مقامات پاکستانی در مورد پروسه صلح افغانستان و فشار وارد کردن این کشور بر طالبان تاکید کردند.
آقای مسعود می‌گوید پاکستان از پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کنند و مقامات این کشور به این باور است که باید پروسه صلح افغانستان همه شمول و کلان باشد.
مسعود افزود که ما با پیام افغانستان به اسلام‌آباد سفر کردیم و به مقامات این کشور گفتیم که اقدامات شما در مورد صلح افغانستان کافی نبوده است و روابط نزدیک شما با گروه طالبان برای ملت و دولت افغانستان بیشتر جنبه تخریب کننده داشته است.

احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور


مارشال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی افغانستان نیز در پیامی در این مراسم گفت، صلحی که ضرورت کنونی افغانستان است، باید بر مبنای عدالت باشد؛ عدالتی که استاد عبدالعلی مزاری و دیگر شهدای افغانستان می‌خواستند.
رهبر حزب جنبش ملی تاکید کرد که صلح، باید برای نسل امروز و فردای افغانستان نوید خوشبختی بدهد و عدالت بیاورد.
گفتنی است که از بیست‌وششمین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری در خیمه لویه جرگه تجلیل شد. سخنرانان بر کاهش خشونت‌ها، حفظ نظام جمهوری، حفظ دستآوردهای ۲۰ ساله و همچنان بر شکل‌گیری اجماع ملی در مذاکرات صلح تاکید کردند.

نویسنده

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا