آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

دانش: خطرات تغییر اقلیم، خطرناک‌تر از تروریزم است


شماری از مسئولان اداره ملی حفاظت محیط زیست و مقامات دولتی امروز سه‌شنبه در نشست هفته جهانی تغییر اقلیم، در کابل، ضمن ابراز نگرانی از موجودیت افزایش اثرات مخرب تغییر اقلیم در افغانستان، این معضل را خطرناک‌تر از تروریزم می‌دانند.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، شدت اثرات تغییرات اقلیمی را در سال‌های اخیر رو به افزایش می‌داند و می‌گوید:« خطرات تغییر اقلیم خطرناک‌تر از تروریزم در کشور است، چون تروریزم در هر کشوری نه دایمی است و نه ابعاد خطرات آن به این حد گسترده است و احتمال نابودی آن هم وجود دارد، اما خطرات تغییر اقلیم، ضررهای زیادی را در پی دارد.»
آقای دانش در ادامه افزود: نقش افغانستان در این زمینه، به دلیل عدم رشد صنعتی در تولید کاربن دای اکساید ناچیز است اما این کشور آسیب‌پذیرترین کشور در آسیا معرفی شده است.
او می‌افزاید، تنها راه جلوگیری و کاهش اثرات منفی تغییر اقلیم در کشور، آماده‌گی همه‌جانبه در قبال این پدیده است که در گام نخست درک و تحلیل این معضل ضروری است و بعد دریافت راه حل لازم به نظر می‌رسد.
از سوی هم مصطفی ظاهر، سرپرست اداره ملی حفاظت محیط زیست اثرات منفی تغییر اقلیم در کشور را نگران‌کننده دانسته و می‌گوید:« افغانستان از چهاردهین کشور آسیب‌پذیر در سطح کشورهای جهان است و این آمار از سال ۲۰۱۵ تاکنون عوض نشده و در میان کشور های منطقه نخستین کشور آسیب‌پذیر است.
آقای ظاهر تاکید می‌کند، باید جلو آنانی گرفته شود که به منظور کاهش اثرات منفی تغییر اقلیم در کشور به نفع شخصی خود شان کار می‌کنند.
این در حالی‌ست که افغانستان در سال ۱۹۹۲ میلادی عضویت کنوانسیون تغییرات اقلیم ملل متحد را کسب کرده و امروز برای نخستین‌بار از هفته تغییر اقلیم در کشور تجلیل به عمل آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا