آخرین اخباراجتماعافغانستانامنیت و حوادث

داکتران بدون مرز از پایان فعالیت‌هایش در غرب کابل خبر داد

به دنبال حمله تروریستی بر شفاخانه‌ای در غرب کابل که متعلق به سازمان داکتران بدون مرز بود، این سازمان با نشر اعلامیه‌ای از پایان فعالیت‌هایش در غرب کابل خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دید، سازمان داکتران بدون مرز پایان فعالیت‌هایش را در غرب کابل اعلام کرده و از بخش ولادی شفاخانه صدبستر دشت برچی بیرون شده است.

در اعلامیه‌ سازمان داکتران بدون مرز که امروز (دوشنبه، ۲۶ جوزا) منتشر شده، آمده است که این تصمیم «ضروری» اما دردناک را پس از آن گرفته است که هیچ اطلاعی در مورد عاملان یا انگیزه‌ حمله به‌دست نیاورده است.

به گفته‌ این سازمان، مادران، نوزادان و کارمندان صحی هدف اصلی این حمله بوده و ممکن است در آینده نیز حملات مشابه تکرار شود.

در اعلامیه آمده است: «یک ماه پس از این حمله که همه ما را در شوک قرار داده است، بسیار اندک می‌دانیم: مسئولیت این حمله را هیچ کسی به عهده نگرفته است، مقامات افغان طالبان – امارت اسلامی افغانستان – را مقصر دانستند که آنها این اتهام را رد و محکوم کردند در حالی که نمایندگان دولت‌های خارجی علناً گروپ‌های افراطی مانند دولت اسلامی شاخه خراسان را انگشت نشان کردند.»

داکتران بدون مرز گفته‌اند در حالی که آنها نمی‌دانند چه کسی مسئول این حمله بود، اما به اندازه‌ کافی درک می‌توانند که این زایشگاه مستقیماً مورد حمله‌ «مخرب و بیهوده» به هدف قتل و ترور بیماران، کارمندان صحی و فعالیت‌های بشردوستانه‌ی آنها بوده است.

در اعلامیه‌ی سازمان داکتران بدون مرز همچنان آمده است: «این حمله را نمی‌توان به عنوان یک حادثه‌ غم‌انگیر و منزوی پشت سر گذاشت. جمعیت هزاره که در آن منطقه [دشت برچی] زندگی می‌کنند، مکرراً مورد هدف چنین حملات قرار گرفته‌اند. این چنین حملات بالای سازمان‌‌های مختلف امداد‌رسان صورت گرفته است.»

 تیری الفورت دوفیرجر، رییس عمومی سازمان بین‌المللی بشردوستانه گفته است: «ما می‌دانستیم که با حضور خود در دشت برچی، خود را به خطر می‌اندازیم، اما باور نمی‌کردیم که کسی از آسیب‌پذیری مطلق زنان که در حالت زایمان بودند برای از بین بردن آنها و نوزادان‌شان استفاده کند.»

او همچنان گفته است که دیوارهای بلند و درهای ضخیم مانع وقوع چنین حملات غیرقابل باور نمی‌شود و ماندن سازمان داکتران بدون مرز در دشت برچی به معنای آن است که «از دست دادن جان انسان به‌عنوان پارامتر یا دفاع فعالیت‌های ما طلقی می‌شود و این غیر‌قابل تصور است».

سازمان داکتران بدون مرز در عین حال گفته است که این تصمیم را با مقام‌های ملی صحی و دیگر شرکایش ابلاغ کرده است. این سازمان در حالی که شرایط امنیتی را دلیل مجبور شدن به خروج از دشت برچی عنوان کرده، در عین حال گفته است که این یک تصمیم ضروری اما دردناک بوده است.

این سازمان در ادامه همچنان گفته است که به دنبال راه‌های مختلف برای فراهم کردن کمک‌های مناسب برای خانواده‌های مریضانی است که در زایشگاه دشت برچی کشته شده‌اند.

در بیست‌وسوم ثور سال جاری سه مهاجم مسلح بر شفاخانه ملی صدبستر دشت برچی حمله کردند. این حمله پس از حدود چهارونیم ساعت با ازپادرآمدن مهاجمان پایان یافت. دو روز پس از حمله، سازمان داکتران بدون مرز فعالیت طبی خود را در این شفاخانه به حالت تعلیق درآورد.

وزارت صحت عامه‌ کشور اعلام کرد که در این حمله ۲۴ نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند. سازمان داکتران بدون مرز نیز گفته است که در این حمله ۲۴ نفر از جمله ۱۵ مادر، یک قابله و دو کودک دیگر کشته شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا