آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

دخالت مداوم حکومت در کار کمیسیون‌ها؛ انتخابات در خطر است

اگر به این گونه اعتراض‌ها توجه جدی نشود، باید در انتظار یک بحران انتخاباتی دیگر باشیم. چیزی که سازمان ملل متحد هشدار آن را داده است.

سه ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان فاصله داریم. نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن بار دیگر تقلبات سازمان یافته و تخطی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری تکرار شود. یکی از نگرانی‌ها دخالت ریاست جمهوری در امور کار کمیسیون انتخابات است. به تازگی مولانا محمد عبدالله یکی اعضای کمیسیون انتخابات در نشست خبری گفت که ریاست جمهوری در امور کار این نهاد انتخاباتی دخالت و از اقدامات غیر قانونی در کمیسیون انتخابات حمایت می‌کند. این مورد تازه نیست که یک عضو کمیسیون انتخابات از دخالت ریاست جمهوری در امور کاری شان شکایت می‌کند و هشدار می‌دهد. اعضای کمیسیون‌های قبلی به کرات اذعان کردند که ریاست جمهوری و تا حدودی ریاست اجریی در حوزه کاری آنان دست درازی می‌کنند. در انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان اعضای ارشد کمیسیون انتخابات مدام گفتند که ریاست جمهوری در حوزه کار آنان دخالت می‌کند. انتخابات پارلمانی با انبوهی از تقلب و تخطی برگزار شد. خیلی‌ها انتخابات پارلمانی را یک افتضاح توصیف کردند.
با این وجود، انتظار داریم که نهادهای ناظر بر انتخابات داخلی و بین‏المللی، احزاب سیاسی، نامزدان، جامعه مدنی و … ریاست جمهوری اعتراض آقای مولانا محمد عبدالله را جدی بگیرند و از تکرار یک فاجعه دیگر در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری نماید. سازمان ملل متحد اعلام کرده است که افغانستان ظرفیت حل و فصل بحران پسا انتخابات را ندارد.
نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و مخالفان سیاسی محمد اشرف غنی هم شاکی‌اند که آقای غنی در تلاش مهندسی کردن نتایج انتخابات ریاست جمهوری است. جدا از نظارت نهادهای داخلی، ناظرین بین‏المللی نیز باید از عمکرد کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری نظارت کنند. نهادهای بین‏المللی باید در این قسمت جدی عمل کنند و مشخص بسازند که ریاست جمهوری در کار کمیسیون انتخابات دخالت می‌کند یا نه.
آقای مولانا محمد عبدالله از اعضای ارشد کمیسیون انتخابات است و بی‌مورد نیست که می‌گوید حکومت در کار این نهاد انتخاباتی دخالت می‌کند. به تازگی این عضو کیسیون انتخابات گفت که برای حرف هایش مدارک نیز اختیار دارد و در صورت نیاز همگانی خواهد شد.
روی هم رفته، اگر به این گونه اعتراض‌ها توجه جدی نشود، باید در انتظار یک بحران انتخاباتی دیگر باشیم. چیزی که سازمان ملل متحد هشدار آن را داده است. به شمول کمیسیون انتخابات تمامی جناح‌ها باید از انتخابات پارلمانی درس عبرت بگیرند و اجازه ندهند که رسوایی انتخابات پارلمانی در انتخابات ریاست جمهوری تکرار شود. احتمال این که شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کنند زیاد وجود دارد.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا