آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاستکودکان

دختران افغانستان منزوی‌تر، گرسنه‌تر و غمگین‌تر شده‌اند

خبرگزاری دید: یک موسسه جهانی حمایت از کودکان در گزارشی گفته است که در یک سال گذشته زندگی دختران «درهم شکسته» است.

دختران افغانستان منزوی‌تر، گرسنه‌تر و غمگین‌تر شده‌اند

به اساس گزارش جدید این موسسه، دختران همچنین از جامعه طرد شده و با گرسنگی رها شده اند. همچنین ۲۶ درصد دختران در مقایسه با ۱۶ درصد پسران علایم افسردگی دارند.
گزارش موسسه مذکور نشان می‌دهد که به دلیل بحران اقتصادی، خشکسالی شدید و محدودیت‌های وضع شده از سوی طا-لبان، ۹۷ درصد خانواده‌ها نمی‌توانند برای فرزندان‌شان غذای کافی فراهم کنند. تقریباً ۸۰ درصد کودکان گفته‌اند که در ۳۰ روز گذشته گرسنه خوابیده‌اند. در گزارش این موسسه، شمار دخترانی که گرسنه به بستر خواب رفته‌اند، دوبرابر پسران گزارش شده است.
در بخشی از گزارش موسسه حمایت از کودکان آمده است: «کمبود غذا پیامدهای مخربی بر سلامت کودکان دارد و آینده آنها را تهدید می‌کند».
این موسسه می‌گوید که از هر ۱۰ دختر ۹ نفر گفته‌اند که وعده‌های غذایی آنها در سال گذشته کاهش یافته است.
بر اساس گزارش این موسسه، دختران افغان به دلیل فقر و گرسنگی «انرژی کافی برای درس خواندن، بازی و کار» ندارند.
بحران اقتصادی خطرات جدی بر سلامت روانی دختران دارد. گزارش موسسه حمایت از کودکان نشان می‌دهد که ۲۶ درصد دختران در مقایسه با ۱۶ درصد پسران علایم افسردگی دارند. گزارش می‌افزاید: «۲۷ درصد دختران نیز در مقایسه با ۱۸ درصد پسران علایم اضطراب دارند».
برخی دختران به این موسسه گفته‌اند که به دلیل نگرانی و دیدن خواب‌های بد، مشکل خوابیدن دارند. آنها همچنین گفته‌اند که از بسیاری از فعالیت‌هایی که آنها را خوشحال می‌کرد، مانند گذراندن وقت با اقوام و دوستان، رفتن به پارک ها و مغازه ها محروم شده اند.
دختران در مصاحبه با موسسه حمایت از کودکان گفته اند از این که دیگر نمی‌توانند به مکتب بروند «ناامید و عصبانی» اند.
بر اساس گزارش این موسسه بیش از ۴۵ درصد از دختران در مقایسه با ۲۰ درصد پسران چالش‌های اقتصادی، ممنوعیت طا-لبان و نگرش‌های جامعه را به عنوان موانع اصلی آموزش می‌دانند.
پریشاد نام مستعار یک دختر ۱۵ ساله است که در شمال افغانستان زندگی می‌کند. او به موسسه حمایت از کودکان گفته است که پدر و مادرش توانایی تامین هزینه‌های غذایی آنها را ندارند.
او می‌گوید: «بعضی روزها پدرم نمی‌تواند غذا بیاورد. برادرانم نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند و برای غذا گریه می‌کنند. من نان نمی خورم و سهم خود را برای برادران و خواهرانم ذخیره می‌کنم».
موسسه مذکور همچنین می‌گوید که وضعیت بد اقتصادی باعث افزایش ازدواج کودکان شده است. به اساس گزارش این موسسه، از میان کودکانی که در سال گذشته برای بهبود وضعیت مالی خانواده خواسته شده ازدواج کنند، ۸۸ درصد دختر بوده‌اند.
کریس نیامندی رییس موسسه حمایت از کودکان در افغانستان می‌گوید: «زندگی برای کودکان در افغانستان وخیم است. کودکان گرسنه به رختخواب می‌روند. آنها خسته و بی‌حال هستند، نمی‌توانند مانند گذشته بازی و مطالعه کنند».
او گفت: «دختران بیشترین وخامت اوضاع را تحمل می‌کنند. آنها وعده های غذایی بیشتری را از دست می‌دهند، از انزوا و پریشانی عاطفی رنج می‌برند و در حالی که پسران به مکتب می‌روند، دختران در خانه می‌مانند. این یک بحران انسانی و یک فاجعه حقوق کودک است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا