آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانگزارش

دختران: بسته بودن مکاتب فاجعه آفرین است

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: همزمان با گذشت بیش از یک سال از بسته بودن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم، شماری از دختران می‌گویند که اگر مکاتب بازگشایی نشود پیامد آن برای آینده کشور فاجعه‌بار خواهد بود.


شماری از دانشجویان و دانش‌آموزان با ابراز نگرانی از مسدود بودن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم می‌گویند که امارت اسلامی باید هرچی زودتر زمینه بازگشایی مکاتب را فراهم کند.
مینه رفیق‌زی یکی از دانشجویان دانشگاه کابل به خبرگزاری دید می‌گوید: بسته بودن مکاتب و وضع محدودیت‌ها بر روند آموزش و تحصیل دختران انگیزه ما را از بین برده است و همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
رفیق‌زی می‌گوید: قلب من به عنوان یک دختر درد گرفته، نمی‌توانم درد دلم را به کسی بیان کنم ولی با گذشت بیش از یک سال امارت اسلامی هیچ کاری برای زنان و دختران انجام نداده است.
وی افزود که ما زنان و دختران افغانستان خیلی ناامید شدیم و از امارت اسلامی می‌خواهیم درد ما را درک کند و به ندای عاجزانه ما پاسخ مثبت بدهد.
با حاکمیت دوباره طا-لبان مکاتب برای دختران بالاتر از صنف ششم بسته شد و با تمام فشارهای ملی و بین‌المللی طا-لبان تاکنون اقدام به بازگشایی مکاتب دخترانه نکرده‌اند.
از سویی هم، یاسمین مایار یکی از دختران دانش‌آموز به خبرگزاری دید گفت که مکاتب خانه فراگیری علم روز و علوم پیشرفته است، تنها با علوم دینی زنان نمی‌توانند با سواد شوند.
مایار می‌گوید که بسته بودن مکاتب بی‌دلیل است اگر مسئله حجاب مطرح باشد، دختران مکاتب در دولت پیشین هم حجاب داشتند و حالا هم با حجاب هستند طا-لبان باید هر چی زودتر مکاتب را بازگشایی کنند.
وی می‌گوید که در یک سال گذشته بسته بودن مکاتب روی روح و روان دختران آسیب‌های جدی وارد کرده است که اگر چنین ناامیدی از آینده ادامه یابد فاجعه خلق خواهد شد.
پیش از این نیز چند تن از دانش‌آموزان به خبرگزاری دید گفته بود که با بسته بودن مکاتب و زندانی شدن در چهار دیواری خانه دچار مشکلات روانی شده و نمی‌توانند بیشتر از این وضعیت را تحمل کنند.
ضحا علی یکی از این دانش‌آموزان گفته بود که با بسته شدن مکاتب دچار افسردگی شدید شده است.
بسته بودن مکاتب دخترانه پیامدهای جدی برای طا-لبان در پی داشته است. کشورهای غربی یکی از پیش شرط‌های به رسمیت شناختن طا-لبان را بازگشایی مکاتب دخترانه را وضع کرده است.
مریم ناصری دانش‌آموز به خبرگزاری دید می‌گوید که امارت اسلامی باید بیش از این تعلل نکند و هرچی زودتر به خواست مردم افغانستان و خواست جهان لبیک بگوید و به دختران و زنان اجازه آموزش و کار بدهد.
ناصری می‌گوید: « اگر مکاتب باز می‌بود من امسال از صنف دوازدهم فارغ می‌شدم و وارد دانشگاه می‌شدم، ولی در دو سال گذشته از رفتن به مکتب باز ماندم. یک سال به خاطر ویروس کرونا و یک سال به خاطر سقوط نظام و روی کار آمدن امارت اسلامی».
وی می‌گوید که دختران جامعه سازان آینده هستند باید به حقوق اولیه شان که همین آموزش است برسند. اگر دختران و زنان همچنین به حاشیه نگهداشته شود نسل‌های آینده بی‌سواد بار خواهد آمد.
از سویی هم، بنفشه رفیق‌زی از دانشجویان دانشگاه کابل به خبرگزاری دید می‌گوید که درس و تعلیم ستون فقرات جامعه است و امارت اسلامی باید طرح بازگشایی مکاتب را روی دست بگیرد و مکاتب را باز کند.
رفیق‌زی همچنان می‌گوید که دختران افغانستان همه مسلمان هستند و حجاب اسلامی را رعایت کرده و بر اساس شریعت در جامعه زندگی می‌‌کنند و طا-لبان نباید بیشتر از این بهانه کنند.
گفتنی است که با گذشت بیش از یک سال صدها هزار دانش‌آموز دختر از آموزش بازمانده و خانه نشین شدند. امارت اسلامی بارها اعلام کرده است که روی طرح بازگشایی مکاتب کار جریان دارد، با این همه اما تاکنون دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است.
خواستیم در مورد بازگشایی مکاتب نظر وزارت معارف امارت اسلامی را نیز داشته باشیم، ولی با تماس‌های مکرر موفق نشدیم دیدگاه شان را بگیریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا