آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

نمایشگاه صنایع دستی؛

دختران: به حاشیه نمی‌رویم/ در رشد اقتصادی نقش داریم

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: شماری از دختران دانشجو با برگزاری یک نمایشگاه در کابل می‌گویند که زنان و دختران افغانستان به حاشیه نمی‌روند و می‌توانند در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور نقش داشته باشند.

دختران: به حاشیه نمی‌رویم/ در رشد اقتصادی نقش داریم

دانشجویان یک دانشگاه خصوصی در کابل با برگزاری یک نمایشگاه از تولیدات و صنایع دستی زنان می‌گویند که هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی با فرهنگ‌ و رسوم اقوام مختلف کشور است.
دانشجویان مذکور به این باور هستند که تولیدات و صنایع دستی زنان می‌گویند که صنایع دستی و تولیدات زنان در رشد اقتصادی در کشور بسیار مهم است.
در «نمایشگاه فرهنگی، هنری و صنایع دستی دانشجویان گوهر شاد» صنایع دستی و آثار هنری دانشجویان، غذاهای محلی، شیرینی‌های محلی و محصولات خشک‌‌بار از ولایت‌های مختلف کشور به نمایش گذاشته شد.
اسما نظری یکی از برگزار کنندگان این نمایشگاه به خبرگزاری دید گفت که هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی با فرهنگ‌های مختلف اقوام کشور است.


نظری افزود که صنایع دستی و تولیدات زنان در رشد اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد و دولت باید زمینه صادرات این صنایع دستی را به کشورهای خارجی فراهم کند.
وی می‌گوید، ما با برگزاری این نمایشگاه می‌خواهیم به همه ثابت سازیم که هرگز متوقف نمی‌شویم بلکه می‌توانیم در تمام عرصه‌ها فعالیت کنیم.
نظری از امارت اسلامی می‌خواهد تا زنان سرمایه‌گذار را که در بخش صنایع دستی کار می‌کنند حمایت کرده و زمینه رشد و شکوفایی شان را فراهم کند.
از سویی هم علی شمیم یکی از استادان دانشگاه گوهر شاد گفت که پیام برگزاری این نمایشگاه صنایع دستی حق کار، حق تحصیل زنان است که آنها هیچ کمبودی نسبت به مردان ندارند.
آقای شمیم گفت که رشد اقتصادی در یک کشور بدون حضور زنان ممکن نیست و زنان در رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نقش فعال دارند.


این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که چندی پیش شماری از زنان سرمایه‌گذار یک مارکیت را برای فروش محصولات صنایع دستی زنان ایجاد کرده‌اند. این زنان از امارت اسلامی خواستار حمایت و همکاری هستند.
از سوی دیگر محمد نقیب موسوی استاد دانشگاه گفت که صنایع دستی هر کشور برای کارآفرینی در جامعه مفید است و جوانان باید در چنین نمایشگاه‌ها سهم فعال داشته باشند.


آقای موسوی افزود که صنایع دستی زنان پایه‌های اقتصادی کشور را تقویت می‌کند و باید زمینه صادرات این صنایع دستی به بازارهای جهان نیز فراهم شود.
بعد از حاکمیت دوباره طا-لبان در افغانستان، زنان در سطوح مختلف زمینه‌های فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی شان را از دست دادند که تاکنون نیز این مشکلات ادامه دارد.
برگزار کنندگان این نمایشگاه از امارت اسلامی افغانستان می‌خواهند تا حق کار و تحصیل را از زنان و دختران نگیرد و دروازه های مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بازگشایی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا