آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

درخواست اروپا از اسراییل برای توقف شهرک سازی در اراضی اشغالی

کشورهای اروپایی بریتانیا، فرانسه، آلمان،ایتالیا و اسپانیا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از اسراییل خواستند که شهرک سازی را در سرزمین‌های اشغالی سواحل غربی روز اردن متوقف کند.

کشورهای اروپایی بریتانیا، فرانسه، آلمان،ایتالیا و اسپانیا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از اسراییل خواستند که شهرک سازی را در سرزمین‌های اشغالی سواحل غربی روز اردن متوقف کند.
به نقل از یورونیوز، این بیانیه در حالی صادر می‌شود که تنش‌های گسترده هفته‌های اخیر میان فلسطینی‌ها و ارتودکس‌های افراطی یهودی در شرق بیت‌المقدس در آستانه برگزاری جلسه یک دادگاه بر سر مالکیت خانه‌های منطقه شیخ جراح، یک محله عرب نشین بالا گرفته است.
شهرک‌نشینان یهودی پیش از این و با پیروزی در یک دادگاه دیگر، حکم تخلیه چند خانه اعراب را در دست دارند و در صورت اخذ رای در دادگاه دیگر و اجرای حکم، تعادل جمعیتی این منطقه به هم خواهد خورد
در بیانیه مشترک پنج قدرت اروپایی آمده است: « ما از دولت اسرائیل می‌خواهیم تا تصمیم خود برای ساخت ۵۴۰ واحد مسکونی منطقه هارحوما در اراضی اشغالی کرانه باختری را متوقف کند و به سیاست گسترش شهرک‌سازی در سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان پایان دهد».
این بیانیه هشدار می‌دهد که در «صورت اجرای تصمیم گسترش شهرک‌سازی در آبادی یهودی نشین هارحوما میان سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری و بیت ‌لحم، پروژه تشکیل کشور مستقل فلسطینی بیش از پیش با خطر روبه‌رو خواهد شد».
کشورهای اروپایی، از زمان تشکیل دولت اسراییل و آغاز بحران در «سرزمین مقدس»، از سیاست یک سرزمین دو دولت برای پایان دادن به مناقشه حمایت می‌کنند. این طرح در ۷۰ سال گذشته با شکست کامل مواجه شده است.
اسراییل در جریان جنگ سال ۱۹۶۷ با دولت‌های عربی کرانه باختری و باریکه غزه را اشغال کرد. تشکیلات خودگران فلسطینی و به‌ ویژه جنبش فتح شرق بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت دولت مستقل آینده فلسطین می‌خواهند. بسیاری از کشورهای جهان شهرک‌ها و آبادی‌های یهودی‌نشین ساخته شده در این منطقه را به رسمیت نمی‌شناسند و غیرقانونی می‌دانند.
دور اخیر ناآرامی در بیت‌المقدس حدود دو هفته پیش و با حملات شبانه ارتودکس‌های افراطی به شهروندان عرب در این شهر آغاز شد. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رسانه‌های اسراییلی نشان می‌داد که چگونه ساکنان محله مئا شریم با تظاهرات و آزار اعراب، خواستار پاکسازی اراضی مقدس از اعراب و غیریهودیان می‌شوند.
معدود روزنامه‌نگاران و احزاب چپ‌گرای منزوی در اسراییل، دولت نتانیاهو و پولیس را به سکوت و همراهی ضمنی با مطالبات یهودبرترانگارانه ارتودکس‌های افراطی متهم می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا