آخرین اخباراسلایدشوایرانخبر های مهمسیاست

درخواست امریکا برای بازگشت تحریم ایران از سوی شورای امنیت ملل متحد رد شد

به دنبال شکست امریکا در رای گیری شورای امنیت ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، درخواست دوباره این کشور از سوی رییس شورای امنیت سازمان ملل رد شد.

به نقل از یورونیوز، تصمیم رییس دوره‌ای شورای امنیت با درخواست ایالات متحده، خشم و انتقاد سفیر امریکا را در سازمان ملل متحد برانگیخت.
کلی کرافت پس از اظهارات سفیر اندونزیا درباره عملی نبودن بازگشت تحریم‌های ایران با توجه به مخالفت سیزده عضو شورای امنیت، مخالفان قطعنامه‌ پیشنهادی کشورش را حامی «تروریست‌ها» معرفی کرد.
خانم کرافت ضمن ابراز تاسف از مخالفت دیگر اعضای شورای امنیت با طرح کشورش برای منزوی کردن بیشتر ایران تاکید کرد که ایالات متحده هرگز اجازه نخواهد داد که ایران به عنوان «حامی اصلی تروریزم در جهان» به امکان خرید و فروش آزادانه سلاح دست یابد.
از سوی دیگر برایان هوک، نماینده ویژه پیشین وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران روز جمعه مدعی شده بود که کشورش برای فعال کردن مکانیزم ماشه به «اجازه» دیگران نیاز ندارد.
دیان دیجانی سفیر اندونزیا که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده دارد، تاکید کرده که شورا به‌واسطه مخالفت سیزده عضو خود در موقعیتی قرار ندارد که بتواند بیش از آنچه ایالات متحده می‌خواهد در این مسیر گام بردارد.
سفیر اندونزیا در سازمان ملل این موضع را پس از درخواست مشترک روسیه و چین برای اعلام نتیجه نظرخواهی از پانزده عضو شورای امنیت در خصوص اقدام ایالات متحده امریکا بر ضد ایران عنوان کرده است.
در پی اقدام یکجانبه ایالات متحده در فعال کردن مکانیزم حل اختلاف گنجانده شده در برنامه جامع اقدام مشترک،‌ «برجام» کلیه اعضای شورای امنیت به جز جمهوری دومینیکن به ریاست این شورا اطلاع دادند که از نظر آنها اقدام امریکا با توجه به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ غیرقانونی است.
جدا از روسیه و چین که به شدت مخالف اقدام امریکا هستند، دیگر کشورهای عضو از جمله فرانسه،‌ ایالات متحده را عضو توافقنامه هسته‌ای نمی‌دانند و بر مخالفت سیزده عضو شورای امنیت با بازگردان تحریم‌های ایران تاکید کرده‌اند.
رییس دوره‌ای شورای امنیت روز سه شنبه در پایان نشست مجازی اعضا با موضوع تحولات خاورمیانه تاکید کرد که در شورا اتفاق نظری با اقدام امریکا علیه ایران وجود ندارد و با توجه به مخالفت جمعی اعضا کاری از دست شورا برنمی‌آید. رییس شورای امنیت به صراحت گفت که نمی‌تواند اقدامات بیشتری را در این خصوص انجام دهد.
از سوی دیگر سفیر نایجریا،‌ کشوری که پس از اندونزیا در ماه سپتمبر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده خواهد گرفت در نامه‌ای مشترک با سفرای افریقای جنوبی،‌ تونس و سنت وینسنت و گرنادین‌ها ضمن اشاره به این موضوع که امریکا دیگر عضوی از توافقنامه برجام محسوب نمی‌شود،‌ بر واجد شرایط نبودن ایالات متحده جهت فعال کردن مکانیزم ماشه و برگرداندن تحریم‌های ایران تاکید کرده است.
به این ترتیب به نظر می‌رسد که ریاست آتی شورای امنیت نیز با درخواست امریکا برای اقدام علیه ایران موافقت نخواهد کرد.
کلیه اعضای شورای امنیت به جز جمهوری دومینیکن پیش از این نیز با پیشنهاد ایالات متحده امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کرده بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا