آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمسیاست

درخواست دادستان دادگاه لاهه برای بررسی جنایات جنگی امریکا در افغانستان

یک دادستان دادگاه کیفری لاهه خواسته که پروند جنایات جنگی نظامیان امریکایی در افغانستان دوباره به جریان افتد.
«فاتو بنسودا» دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی روز جمعه خواستار ادامه بررسی جنایات جنگی امریکا در افغانستان شده است.
«فاتو بنسودا» روز جمعه در یک دادخواست ۱۷ صفحه‌ای گفته که این دادخواست می‌تواند پرسش‌های مهمی را که توسط قاضی برای رد درخواست جنایات جنگی امریکا در افغانستان مطرح شده، شفاف کند.
وی تاکید کرد: بررسی جنایات جنگی امریکا در افغانستان به سود دادگاه کیفری بین‌المللی است.
در ماه اپریل قاضی به این دلیل که بررسی پرونده جنایات جنگی در افغانستان به دلیل عدم همراهی امریکا و طالبان موفقیت آمیز نبود، این موضوع را رد کرد.
بنسودا با بیان این که رد بررسی جنایات جنگی در افغانستان برخلاف فلسفه وجودی دادگاه است، گفت: وظیفه دادگاه بین‌المللی کیفری بررسی جنایات جنگی است، حتی زمانی که مقامات یک کشور تمایلی به همکاری در این رابطه نداشته باشند.
این قاضی دادگاه در ادامه گفت: وجود برخی مشکلات در روند بررسی یک پرونده بخشی ازاین موضوع بوده و باید این پرونده پیگیری شود.
وی بیان کرد: درخواست وی برای از سرگیری تحقیقات در مورد جنایات جنگی در افغانستان بیان یک روند قانونی دادگاه کیفری بین‌المللی است.
بنسودا گفت: طالبان و سایر گروه‌های نظامی از سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۷ هزار غیرنظامی را مورد هدف قرار دادند که در این بین تاکنون ۷ هزار غیرنظامی کشته شده است.
اگر دادگاه اجازه تجدید نظر خواهی را دهد این روند یک ماه به طول خواهد انجامید.
به نوشته الجزیره، واشنگتن در ماه اپریل ویزای فاتو بنسودا را لغو کرد و هشدار داد که با دیگر اعضای دادگاه کیفری بین‌المللی نیز برخورد مشابه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا