آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

درخواست دیده‌بان حقوق بشر از نمایندگان ویژه در امور افغانستان: برای حقوق مردم محکم بایستید

خبرگزاری دید: در آستانه نشست نمایندگان ویژه کشورهای جهان در امور افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد، دیده‌بان حقوق بشر از فرستاد‌گان ویژه خواست برای تحقق حقوق مردم افغانستان محکم بایستند.

فرستادگان ویژه کشورهای عضو سازمان ملل متحد در امور افغانستان تا چند روز دیگر در دوحه قطر گردهم می‌آیند تا در مورد چگونگی رسیدگی به محدودیت‌های طا-لبان در عملیات‌های بشردوستانه گفت‌وگو کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در اعلامیه‌ای گفت: این نشست دو روزه به دنبال یک هفته پیام‌های مغشوش از سوی سازمان ملل برگزار می‌شود که می‌تواند به طور مستقیم بر گام‌های بعدی کمک به افغان‌های نیازمند تأثیر بگذارد.

در ١٨ اپریل، آخیم اشتاینر مدیر برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد هشدار داد که اگر طا-لبان ممنوعیت کار زنان افغان را لغو نکنند، سازمان ملل «آماده است تصمیم دلخراش برای خروج از این کشور را اتخاذ کند».

روز بعد، آمنه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به کشورهای عضو پیشنهاد کرد از اهرم‌های فشار اندکی که در اختیار دارند برای «گام‌های کوچک» که می‌تواند طا-لبان را «در مسیر شناسایی قرار دهد» استفاده کنند.

دیده‌بان حقوق می‌گوید که متأسفانه، اختلافات میان فرستادگان ویژه در مورد رویکردها به طا-لبان، منعکس کننده اختلافات در شورای امنیت سازمان ملل است.

به گفته این نهاد حقوق بشری، چین، روسیه و جاپان از سازمان ملل می‌خواهند که بر کمک‌ها و بحران اقتصادی افغانستان تمرکز کند در حالی که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه موضع سختی را با طا-لبان در مورد حقوق بشر اتخاذ کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر خاطرنشان کرد: فرستاد‌گان ویژه باید این را در دوحه روشن کنند و خط محکمی را حفظ کنند که تنها معکوس کردن سیاست‌های سرکوب‌گر طا-لبان دروازه تعامل بیشتر را باز خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا