آخرین اخبارجهان

ترکمنستان تلاش دارد «دروازه جهنم» را ببندد

خبرگزاری دید: ترکمنستان تلاش دارد دهنه غول پیکر نشت گاز متان موسوم به «دروازه جهنم» را به کمک امریکا ببندد. این دهنه بیش از نیم قرن در حال سوختن است.

به نقل از یورونیوز، یک گودال سوزان که اصطلاحاً «دروازه جهنم» نامیده می‌شود و در ۲۶۰ کیلومتری عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد، مقصد اغلب گردشگرانی به شمار می‌رود که به این کشور سفر می‌کنند.

این دهانه که ۷۰ متر عرض و ۲۰ متر عمق دارد، در جریان عملیات حفاری گاز در سال ۱۹۷۱ میلادی شکل گرفت و زمین‌شناسان برای جلوگیری از نشت گاز آن را به آتش کشیدند. در حالی‌ که آنان انتظار داشتند این آتش طی چند هفته خاموش شود، اکنون بیش از نیم قرن است که شعله‌های آتش از درون این گودال زبانه می‌کشد.

از آنجا که کارشناسان می‌گویند «دروازه جهنم» آسیب‌های زیست‌محیطی به بار می‌آورد و سلامت ساکنان منطقه را به خطر می‌اندازد، مسئولان ترکمنستان در گذشته تلاش‌هایی را برای مهار آن انجام داده بودند که موفقیت‌آمیز نبود.

حالا گزارش‌ها نشان می‌دهد مسئولان این کشور برای حل این مشکل از ایالات متحده درخواست کمک کرده‌اند.

به گفته مقامات ارشد امریکایی، دو کشور در حال گفت‌وگوهای جدی بر سر توافقی هستند که می‌تواند منجر به ارائه حمایت مالی و تخصصی امریکا برای کمک به این کشور آسیای مرکزی در زمینه جلوگیری از نشت‌ گاز، از جمله در «دروازه جهنم»، می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا