آخرین اخبارمطالب معلوماتی

دریاچه ستاره ‌باران

عکس‌برداری از منظره باشکوه آسمان نیم‌کره جنوبی و بازتاب زیبای آن در آب‌های زلال این برکه.
صحرای «آتاکاما» در چیلی، مرتفع‌ترین صحرای جهان است و دشت نمک مسطح آن، به‌قدری صاف است که ماهواره‌ها برای تنظیم ابزارهای علمی و حس‌گرهای خود، سنجش‌های خود را با ویژگی‌های ثبت‌شده این دشت مقایسه می‌کنند.
این نمای پانوراما را «کری-آن هپبورن» با ترکیب ۶ عکس متفاوت ثبت کرده است و در آن می‌توانید رگه‌های غبار میان‌ستاره‌ای، ابرهای ستاره‌ای و سحابی‌های کهکشان راه‌شیری را در حال طلوع از افق شرقی (پشت قله‌های آتش‌فشانی) ببینید.
سیارات مشتری و مریخ نزدیک به یک‌دیگر در بخش بالا-چپ تصویر دیده می‌شوند. این دو سیاره نزدیک به خط دایرة‌البروج (تصویر صفحه مداری زمین بر کره آسمان) جای گرفته‌اند و همان‌طور که می‌بینید، درون ساختار مه‌آلود مثلث‌مانندی واقع شده‌اند که از افق در راستای قطر تصویر به سوی گوشه بالا-چپ کشیده شده است. این ساختار، نور دایرة‌البروجی است و به دنبال بازتاب نور آفتاب از گرد وغبار پراکنده درون مدار زمین پدیدار می‌شود. در روزگاران گذشته، این پدیده را «صبح کاذب» یا «فجر کاذب» می‌نامیدند.
بالاتر از افق و در سمت راست تصویر (جنوب) می‌توانید ابرهای ماژلانی کوچک و بزرگ را ببینید که قمرهای کهکشانی راه‌شیری به شمار می‌روند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا