آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

در آستانه عید فطر؛ مردم قدرت خرید ندارند!

خبرگزاری دید: همزمان با فرارسیدن عید فطر، هرچند بازار میوه‌های خشک و تر رنگارنگ است اما شهروندان کشور از افزایش فقر و بیکاری شکایت دارند و می‌گویند که مردم مثل سال‌های قبل توانایی خرید ندارند.

شهروندان می‌گویند که مردم افغانستان تحت هر شرایطی از عید تجلیل می‌کنند چون این روز یک فرهنگ است، ولی سایه فقر و بیکاری بر سر مردم گسترده است و بر خریدهای عیدی نیز تاثیرگذاشته است.

خواجه آصف یکی از شهروندان کابل می‌گوید که حضور مردم امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر است زیرا مردم توان خرید میوه خشک و شیرینی را ندارند.

خواجه آصف همچنان گفت که افزایش قیمت‌ها در بازار نیز باعث شده که مردم نتوانند برای عید آمادگی بگیرند. سال‌های پیش از آمدن طا-لبان نرخ‌ها مناسب بود ولی حالا نسبت به گذشته افزایش یافته است، در حالی که فقر و بیکاری روز به روز در حال افزایش است.

میر الله یکی دیگر از شهروندان کابل که میوه خشک می‌فروشد می‌گوید: استقبال مردم از فرارسیدن عید خیلی پر رنگ است ولی توان خرید مردم پایین است.

وی همچنان گفت که هر کسی که می‌خواهد چیزی بخرد خیلی چانه‌زنی می‌کند که قیمت‌ جنس را پایین بگویم. خیلی‌های شان به نرخی جنس را مطالبه می‌کنند که حتا خودمان آن را گران تر از آن خریدیم.

آقا حسین یکی دیگر از باشندگان کابل می‌گوید که امارت اسلامی باید زمینه کار را به مردم فراهم کند. وقتی که مردم کار داشته باشد، درآمد داشته باشد اگر قیمت‌ها هم بلند باشد زیاد تاثیر نمی‌کند. ولی وقتی که مردم بیکار است اگر قیمت‌ها مناسب هم باشد مردم توان خرید را ندارد.

وی می‌گوید: در روزهای نزدیک به عید طا-لبان به تمام دست‌فروش‌ها اجازه کار در روی سرک را می‌دهند ولی بعد از عید مانع کار آنها می‌شود. شهرداری هم می‌گوید، هر کسی که کراچی شهرداری را دارد کار کند و کسانی که کراچی ندارند حق کار را ندارند.

شاه محمد یکی از دست فروشان که میوه خشک می‌فروشد می‌گوید: کار و بار خراب است پیش از این خوب بود ولی در دو سال آخر مردم ناامید و دلسرد هستند. مردم نان خوردن ندارند چطور می‌توانند میوه برای عید بخرند.

وی گفت که او در حال حاضر روز ۳۰۰ تا ۵۰۰ افغانی در آمد دارد در حالی که مصارف‌ خانواده شان بیشتر از درآمدش است. کرایه خانه، پول آب و برق بلند است و هر ماه باید پول زیادی پرداخت کنیم.

فقر و بیکاری باعث شده که صدها هزار تن از مردم کشور را ترک کنند و به کشورهای همسایه بروند تا زندگی شان سپری شود. در حال حاضر نیز فقر در حال افزایش است و هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

این در حالی است که مطابق آمارهای نهادهای جهانی، بالای ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا