آخرین اخبارافغانستانسیاست

عبدالله در طلوع نیوز:

در برابر اعتراضات« نور» پاسخ قانع کننده ندارم/ خروج نیروهای امریکایی وابسته به وضعیت افغانستان است

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری که شب گذشته با برنامه« انتخابات ۹۸» طلوع نیوز مصاحبه اختصاصی داشت در خصوص رابطه‌اش با عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی گفت که در برابر اعتراضات آقای نور، پاسخ قانع کننده ندارد و تاکید کرد که متحدانش در حمایت از او زیاد قربانی داده‌اند.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری که شب گذشته با برنامه« انتخابات ۹۸» طلوع نیوز مصاحبه اختصاصی داشت در خصوص رابطه‌اش با عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی گفت که در برابر اعتراضات آقای نور، پاسخ قانع کننده ندارد و تاکید کرد که متحدانش در حمایت از او زیاد قربانی داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، پیش از این محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری مهمان این برنامه بود.
داکتر عبدالله که در چند دور از انتخابات نامزد مستقل جمعیت اسلامی بوده است، گفت که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ او برنده انتخابات بوده و برای این‌که افغانستان به سمت بحران نرود، با موجودیت حکومت« موازی» موافقت نکرده است. این در حالی است که آقای غنی در همین برنامه خود را نامزد برنده انتخابات ۲۰۱۴ معرفی کرده بود.
پس از آن‌که نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال۲۰۱۴ مشکل آفرین شد، متحدان انتخاباتی تیم« اصلاحات و همگرایی» به نامزدی داکتر عبدالله در برابر تقلبات سازمان یافته به گونه گسترده اعتراض کردند.
در مورد صلح و گفت‌وگو‌های قطر
داکتر عبدالله در ارتباط به گفت‌وگو‌های صلح نیز گفت که قرار است روز یک‌شنبه( ۱۰ سنبله) زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به کابل بیاید و همچنان افزود با آقای خلیلزاد در ارتباط به صلح جلسه نیز خواهد داشت.
ریس اجرایی حکومت در باره نهمین دور گفت‌وگو‌های قطر گفت که از کلیت روند صلح و گفت‌وگوهای قطر اطلاع دارد و بیش از این چیزی نگفت.
داکتر عدالله همچنان بیان داشت هر قدمی که افغانستان را به صلح واقعی نزدیک کند، از آن استقبال می‌کند و یک اقدام نیک است. او در همین حال، گفت که در مذاکرات میان‌افغانی معلوم می‌شود که طالبان به صلح باور دارند یانه.
رییس اجرایی کشور در پیوند به چگونگی تامین صلح گفت که صلح واقعی صلحی می‌باشد که مردم افغانستان همدیگر را به آغوش بگیرند.
رییس اجرایی کشور در بخشی دیگر از صحبت‌هایش در باره خروج نیرو‌های امریکایی از کشور گفت که خروج کامل این نیرو‌ها وابسته به شرایط افغانستان است. او گفت اگر صلح واقعی تامین شود، یک روز هم نمی‌خواهیم که نیرو‌های خارجی در کشور حضور داشته باشند:«ما می‌خواهیم روی پای خود ایستاده شویم و کشور خود را بسازیم.»
از سویی هم، عبدالله بیان داشت که حضور نیرو‌های خارجی در افغانستان دلیل دارد که مبارزه با گروه‌های تروریستی است. با آن‌که نهمین دورگفت‌وگوهای قطر میان طالبان و امریکایی‌ها به پایان رسیده است و آقای خلیلزاد راهی کابل شده است، افزود که فهرست تیم مذاکره کننده حکومت با طالبان در گفت‌وگوهای میان‌افغانی هنوز نهایی نشده است.
او گفت:« دو نفر را من معرفی کردم که شامل تیم مذاکره کننده باشد.»
رییس اجرایی کشور تاکید داشت که ایالات متحده امریکا برای مبارزه با هراس‌افکنی و گروه‌های تروریستی افغانستان را زیاد کمک کرده است. در ارتباط به این‌که چه تعریفی از گروه طالبان دارد، طالبان یک گروه تروریستی است و در بسیاری از موارد با دیگر گروه‌های ترروریستی هم همکاری دارد.
این نامزد انتخابات تصریح داشت که افغانستان آماده خروج کامل نیرو‌های امریکایی نیست و اوضاع آینده افغانستان غیر قابل پیش‌بینی است و خروج کل سربازان امریکایی یک« ریسک» است.
در پیوند به برگزاری انتخابات گفت که شفافیت انتخابات آتی را نمی‌توان تضمین کرد. او در بخشی از سخنانش بیان داشت که به علت منافع ملی در برابر عملکرد آقای غنی دست به کار نشده است.
با این همه، در پیوند به ادعای احمد ایشچی و جنرال عدالرشید دوستم گفت که حکومت از همان آغاز تا کنون با پرونده آقای دوستم برخورد سلیقه‌ای داشته و در پرتو قانون عمل نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا