آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر خطاب به حکومت:

در برخورد با مجرمان کرامت انسانی و اصول دادرسی عادلانه را رعایت کنید

افغانستان / آخرین خبر / اجتماع / حقوق بشر
به دنبال افزایش جرم‌های جنایی در شهر کابل و دست‌گیری پی‌هم مجرمان از سوی پولیس، اکنون کمیسیون مستقل حقوق بشر از حکومت می‌خواهد که در برخورد با مجرمان، کرامت انسانی و اصول دادرسی عادلانه را رعایت کنند.


به گزارش خبرگزاری دید، کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز یک‌شنبه (۲۷ میزان) با نشر اعلامیه‌ای از افزایش پدیده‌های جرمی و جرایم جنایی در سطح مرکز و برخی از ولایت‌های کشور ابراز نگرانی کرد.
این نهاد از حکومت و نیروهای امنیتی خواسته است که برای مبارزه با پدیده‌‌های جرمی و جرایم جنایی، به ریشه‌یابی علل و عوامل اقتصادی و اجتماعی جرم‌خیزی بپردازند.
در اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان از دولت خواسته شده که در برخورد با مجرمان این نوع جرایم، کرامت انسانی و اصول دادرسی عادلانه را رعایت و با برخوردهای قانونی برای تأمین امنیت و حفاظت از جان و مال شهروندان، بیشتر تلاش کند.
این نهاد تأکید کرده است که حق حیات و برخورداری شهروندان از امنیت جسمی، روحی و روانی از حقوق بنیادین بشری شمرده می‌شود.
طبق اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشر، دولت‌ها بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر تعهدات بین‌المللی و بر مبنای قوانین نافذ ملی مکلف‌اند به منظور حمایت و حفاظت از حق حیات و تأمین امنیت شهروندان‌شان، با پدیده‌های جرمی و برهم‌زننده نظم اجتماعی که حیات شهروندان و امنیت و آسایش آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد، برخورد قانونی کنند.
این موضع کمیسیون مستقل حقوق بشر در حالی اعلام می‌شود که از یک‌سو جرایم جنایی در برخی از شهرها از جمله کابل افزایش یافته است، از جانب دیگر برخی از مقام‌ها اعلام کرده‌اند که در برخورد با مجرمان «ترحم و مصلحت» نمی‌شناسند.
امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری هم‌زمان با به دست گرفتن مدیریت امنیت شهر کابل، اعلام کرد که در قاموس او مقوله «مصلحت و ترحم» بر «جنایت‌کار» وجود ندارد. آقای صالح امروز در صفحه فیسبوک خود نگاشته است: مجرم دو انتخاب دارد – عقب میله زندان یا آدم شدن.
پیش از این، محمدمسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله کشور نیز به پولیس دستور داده بود که در صورت برخورد با مجرمان بر آنان شلیک کنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا