آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

در تجلیل از هفته شهید بر «وفاق ملی» میان اقوام کشور تاکید شد

۱۸ سنبله مصادف است با شهادت قهرمان ملی کشور که همه‌ساله از این روز با نام هفته شهید از سوی حکومت افغانستان به گونه رسمی بزرگداشت می‌شود. امسال اما شخصیت‌های سیاسی کشور بر «وفاق ملی» و وحدت اقوام در مراسم گرامی‎داشت از هفته شهید تاکید کردند.


به گزارش خبرگزاری دید، خیمه لویه جرگه، امروز شاهد برگزاری مراسم بزرگ‌داشت از هفته شهید و شانزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور احمد شاه مسعود بود که امسال با شعار «وفاق ملی» و «وحدت میان اقوام کشور» برگزار شد.

در این همایش، رهبران قومی، سیاسی، اعضای کابینه حکومت وحدت ملی، اعضای مجلس نمایندگان و حامد کرزی، رییس‏جمهور پیشین کشور حضور داشتند.

سخنرانان این همایش بر ابعاد مختلف شخصیت سیاسی و نظامی احمد شاه مسعود پرداخته و بر وفاق ملی و وحدت اقوام به عنوان آرمان تمام شهدا به خصوص شهید احمد شاه مسعود، تاکید کردند.

حامد کرزی از سخنرانان همایش، بر وجه وطن‌دوستی و حس میهن‌پرستی شهید مسعود اشاره کرده و گفت که آنچه میان او و قهرمان ملی به عنوان وجه مشترک مطرح بود، همین حس وطن‎دوستی بود.

وی افزود که در میان مردم افغانستان هیچ‌گونه نفاق و دوری وجود ندارد و باید سیاستمداران کشور با هم به توافق برسند.

از سویی هم عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی لقب قهرمان ملی را شایسته احمد شاه مسعود دانسته و می‎گوید که هیچ‌کس به جز او مناسب این لقب نیست.

آقای سیاف همچنان با اشاره بر تلاش بعضی چهره‎ها در راستای استفاده قومی و سیاسی از زبان و قومیت گفت که مطرح ساختن قوم و زبان برای برتری‌جویی «جنایت» است.

وی به شماری از چهره‎های حکومتی که مجاهدین را تیکه‎داران جهاد خوانده بود نیز هشدار داده و افزود که مطابق نص صریح قرآن هرکس که مجاهد و غیر مجاهد را برابر بداند، خارج از دین بوده و کافر است.

در همین حال، محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح از رهبران و سیاستمداران کشور خواست که برای صلاح کشور و منافع ملی دست از توطئه علیه همدیگر بردارند و با عبرت گرفتن از گذشته به آینده نگاه کنند.

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی و عضو ائتلاف نجات، ضمن این‌که احمد شاه مسعود نخستین قربانی تروریزم، عنوان کرد، می‎گوید که تروریزم مشکل جهانی است و باید تمام کشورهای جهان در برابر آن متحد شده و مبارزه کنند و در کنار مبارزه با آن عوامل شکل‌دهنده آن نیز سرکوب شود.

در این همایش شماری از مقام‎های بلندپایه حکومتی نیز با ارسال پیام‎هایی الگو گرفتن از شخصیت مسعود را در شکل‎گیری حکومت فراگیر و وفاق ملی مهم خوانده و او را فرمانده کثیرالابعادی دانستند که نبودش در وضعیت کنونی کشور شدیداَ احساس می‌شود.

بر بنیاد یک خبر دیگر، روند سبز به رهبری امرالله صالح در یک ابتکار دیگر به پای تصویر قهرمان ملی گل گذاشته و برای زخمیان نیروهای امنیتی نیز خون اهدا کردند.

این جریان از تمام پیروان و دوست‌داران مسعود می‎خواهد که به جای گشت‌وگذار بی‌مورد در جاده‌ها و اذیت و آزار مردم به بیمارستان‌ها بروند و به زخمیان نیازمند خون اهدا کنند.

گفتنی است که ۱۸ سنبله مصادف است با سالروز ترور احمد شاه مسعود توسط دو تروریست عرب که همه‌ساله از آن توسط حکومت افغانستان تجلیل شده و تعطیل رسمی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا