آخرین اخبارافغانستانسیاستصلح

کمیسیون انتخابات:

در ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان از بایومتریک استفاده نمی‌شود

کمیسیون انتخابات به تازگی فیصله‌ای را صادر کرده است که براساس آن در روند ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان از بایومتریک استفاده نمی‌شود.

کمیسیون انتخابات به تازگی فیصله‌ای را صادر کرده است که براساس آن در روند ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان از بایومتریک استفاده نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، در فیصله‌نامه‌ این کمیسیون که امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ ثور) توسط شماری از رسانه‌ها منتشر شده، آمده است که حکم مندرج فقره‌ (۲) ماده‌ ۱۹ قانون انتخابات و استفاده از تکنالوجی بایومتریک برای انتخابات پیشرو قابل تطبیق نمی‌باشد.
در این فیصله‌نامه تاکید شده است:«ثبت‌‌نام تقویتی رای‌دهندگان و ثبت‌نام رای‌دهندگان در ولایت غزنی مطابق پلان، بدون ثبت مشخصات بایومتریک برای انتخابات پیش رو صورت گیرد.»
اعضای این کمیسیون فیصله کرده‌اند که معلومات شامل تذکره تمام ثبت‌نام‌شدگان به منظور تثبیت تذکره‌ اصلی و تزویری، داشتن بیشتر از یک تذکره و اکمال سن ۱۸ سالگی صاحبان تذکره در روز انتخابات با اداره‌ احصائیه شریک گردد و این اداره هم‌چنان مکلف است که در زمان معین‌شده از سوی این کمیسیون معلومات تذکره را به کمیسیون انتخابات شریک کنند.
در فیصله‌نامه تاکید شده است که این فیصله همچنان شامل افرادی که در سال ۱۳۹۷ ثبت‌نام شده‌اند و هم‌چنان آنانی که در جریان ثبت‌نام تقویتی و ولایت غزنی ثبت‌نام می‌شوند، هم می‌باشد.
از سویی هم، این کمیسیون با اشاره به تدابیر برای پیش‌گیری از احتمال رای‌دادن بیشتر از یک بار اشتراک کنندگان انتخابات گفته است که به منظور تامین شفافیت در انتخابات پیشرو، فهرست الکترونیک رای‌دهندگان در ماشین‌های بیومتریک نصب شده و طوری تدابیر در سیستم ماشین‌ها اتخاذ می‌شود که در روز انتخابات با داخل‌کردن شماره‌ تصدیق ثبت‌نام در سیستم مربوطه، شامل‌بودن نام مراجعه‌کننده در فهرست رای‌دهندگان همان محل تثبیت شود.
در فیصله نامه همچنان آمده است:«در سیستم این ماشین‌ها طوری تدابیر اتخاذ شود که قابلیت انتقال آنلاین عکس فورمه نتایج و نتایج دیجیتلی هر محل رای‌دهی به مرکز را داشته باشد تا در مرکز ملی معلومات نتایج دیجیتلی یا عکس فورمه‌ نتایج مطابقت داده شده مستقیماً جمع بندی صورت می‌گیرد.»
این کمیسیون در حالی این فیصله را صادر کرده است که قرار بود ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان انتخابات ریاست‌ جمهوری، شوراهای ولسوالی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی امروز آغاز شود. هنوز روشن نیست چرا ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان شروع نشده است و اعضا و سخنگویان این کمیسیون نیز به تماس‌های اطلاعات روز پاسخ ندادند.
با این همه، انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی قرار است در ششم میزان سال جاری برگزار شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا