آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

خلیلزاد:

در جنگ پیروز نشدیم/ مذاکرات میان‌افغانی ربطی به امریکا ندارد/ احتمال جنگ پس از توافق صلح است

نهمین دور گفت‌وگو‌های قطر میان نمایندگان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان به پایان رسید و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به کابل آمده است. زلمی خلیلزاد که اکنون در کابل به سر می‌برد، با رهبران حکومت وحدت ملی و برخی از چهره‌های سیاسی به شمول حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور دیدار و گفت‌وگو نیز کرده است.

نهمین دور گفت‌وگو‌های قطر میان نمایندگان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان به پایان رسید و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به کابل آمده است. زلمی خلیلزاد که اکنون در کابل به سر می‌برد، با رهبران حکومت وحدت ملی و برخی از چهره‌های سیاسی به شمول حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور دیدار و گفت‌وگو نیز کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای خلیلزاد در گفت‌وگو با طلوع نیوز گفت که اکنون شرایط برای تامین صلح برقرار است و بزرگان افغانستان در این زمینه به اجماع برسند و احساس مسئولیت کنند.
نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان همچنان گفت که متن توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان را به رهبران حکومت «نشان» و به آقایان محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله، «چانس» مطالعه داده است.
این دیپلمات ارشد امریکایی برای صلح افغانستان، تاکید کرد که متن توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان نهایی و تاریخ امضای آن را دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا مشخص خواهد کرد.
خلیلزاد گفت:« ممکن پس از مطالعه و بررسی رییس جمهور امریکا، تغییراتی در آن به میان بیاید.»
زلمی خلیلزاد در پیوند به برگزاری انتخابات و تاخیر آن گفت که در مذاکرات قطر روی انتخابات و تاخیر آن با طالبان صحبت نشده است.
او گفت:« اولویت امریکا در افغانستان صلح است و هر اقدامی که مانع رسیدن به صلح شود، برای ما قابل قبول نیست.»
آقای خلیلزاد گفت که بحث تاخیر انتخابات ریاست جمهوری در داخل افغانستان مطرح می‌شود و یک بحث داخلی است.
آقای خلیلزاد گفت که امیدوار هستم که مراحل دشوار پروسه صلح سپری شده باشد.
وی در باره خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان گفت، اگر شرایط براساس توافق‌نامه صلح پیش رفت، ظرف ۱۳۵ روز نیرو‌های امریکایی پنج پایگاه در افغانستان را ترک خواهند کرد.
او گفت:« این پنج پایگاه را از حکومت افغانستان کرایه گرفته بودیم و دوباره تحویل حکومت می‌دهیم.»
در بخشی از صحبت‌هایش تاکید کرد که پس از امضای توافق‌نامه صلح، حملات انتحاری، انفجاری و خشونت‌ها کم خواهد شد.
گزارش‌هایی وجود داشت که پس از امضای توافق‌نامه صلح، طالبان اعلام آتش‌بس می‌کنند اما آقای خلیلزاد گفت در باره آتش‌بس باید خود افغان‌ها به نتیجه برسند.
خلیلزاد:« ما هنوز با طالبان به توافق نرسیدم.» به گفته این دیپلمات امریکایی هر قدر در مذاکرات به صلح نزدیک و نزدیک‌تر شویم حملات بیشتر خواهد شد.
زلمی خلیلزاد گفت هر چند در مورد نظام آینده افغانستان باید خود افغان‌ها تصمیم بگیرند و گفت که امارت اسلامی برای امریکا هم قابل قبول نیست، اما تاکید داشت که افغانستان دوست امریکا است و می‌‌ماند و حمایت امریکا از افغانستان ادامه خواهد داشت.
نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن پس از توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان و خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان، کشور دچار جنگ داخلی شود و گروه داعش نیز قوت بگیرد. آقای خلیل‌زاد در این باره گفت که طالبان همین اکنون با گروه داعش مقابله دارند و ممکن است امریکا و طالبان به توافق برسند که این گروه در برابر داعش دست به کار شود.
آقای خلیلزاد گفت:« ما از طالبان تعهد گرفته‌ایم در مناطقی که این گروه حضور دارد، گروه‌های تروریستی نباید علیه منافع امریکا و متحدان ما استفاده کند.»
زلمی خلیلزاد گفت که برنامه همین است که مذاکرات میان‌افغانی پیش از گزاری انتخابات ریاست جمهوری ششم ماه میزان آغاز می‌شود. او گفت که پیش از انتخابات روند صلح به نتایج قابل ملاحظه‌ای می‌رسد.
او گفت که تیم مذاکره کننده حکومت برای مذاکرات میان‌افغانی هنوز متاسفانه نهایی نشده است و تاکید کرد که یک تیم همه شمول و با صلاحیت باید سروسامان بگیرد.
آقای خلیلزاد افزود: در مذاکرات میان‌افغانی روی آینده افغانستان رایزنی خواهد شد. خلیلزاد بیان داشت که مذاکرات ما با طالبان برای صلح است نه خروج.
او گفت:« ما نتوانستیم در این جنگ پیروز شویم. شرایط تغییر کرده است.»
نماینده امریکا اما، روشن نساخت که آیا طالبان در این مذاکرات تعهد داده‌اند که با حکومت افغانستان پشت میز مذاکره قرار بگیرند یا خیر.
خلیلزاد به روشنی در این مصاحبه اعتراف کرد که امریکا در جنگ علیه طالبان پیروز نشده، جنگ با نیروهای ملی افغانستان ادامه خواهد یافت و این که احتمال ادامه جنگ پس از توافق صلح نیز وجود دارد.
در همین حال، خلیلزاد اعتراف کرد که امریکا به دنبال کاهش هزینه‌هایش در افغانستان و همچنان دستاوردی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آن کشور است.
با این همه، خلیلزاد به وضاحت نگفت که در مذاکرات دوحه طالبان چه تعهدی داده‌اند که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی افغانستان حل خواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا