آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهتحلیل

افغانستان سوار بر قطار ترقی

در حاشیه افتتاح سه پروژه زیربنایی میان افغانستان و ترکمنستان افغانستان سوار بر قطار ترقی

با توجه به درهم‌تنیدگی امنیت و معیشت و رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی در دنیای امروز، افتتاح خط آهن آقینه ـ اندخوی، امکان گسترش همکاری‌های امنیتی میان افغانستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانۀ منتفع از سود دادوستد تجاری از مجرای این خط آهن را نیز بیش از گذشته فراهم خواهد آورد و این، همان چیزی است که باید از آن به «خرید صلح» تعبیر کرد

بیست و پنجم جدی، از روزهای ماندگار در تاریخ افغانستان خواهد بود؛ روزی که در آن سه پروژه مهم انکشافی خط آهن، انتقال برق و فایبر نوری میان افغانستان و ترکمستان توسط رؤسای جمهوری دو کشور افتتاح شد.
این سه پروژه با اشتراک محمداشرف غنی و قربانقلی بردی محمدوف رؤسای جمهور افغانستان و ترکمنستان از راه دور افتتاح و به بهره‌برداری سپرده شد.
راه آهن آقینه ـ اندخوی، انتقال برق کری ـ اندخوی، پلخمری و انتقال فایبر نوری که شبکه انترنتی ترکمنستان را با افغانستان وصل نموده و انترنت پرسرعت، پیشرفته و مستمر را در دسترس شهروندان افغانستان قرار خواهد داد، از پروژه‌های مهمی است که با افتتاح آنها افغانستان وارد فاز جدیدی از پیشرفت در شرایطی می‌شود که کشور با بحران‌های گسترده امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند.
پس از افتتاح خط ریلی خواف ـ هرات میان ایران و افغانستان، این دومین خط ریلی است که به عنوان یکی از زیربنایی‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای، امکان اتصال منطقه‌ای افغانستان را فراهم می‌کند.
افتتاح این سه پروژه بنیادی و زیربنایی، افزون بر آن که نشانه جدیت دولت در اقدامات زیرساختی برای کشور است، حاوی پیام بسیار روشنی برای نسل امروز و آینده این آب و خاک نیز هست. این پروژه‌ها نماد حرکت شتابناک افغانستان به سمت افق‌های باز و برکت‌خیز توسعه و پیشرفت است؛ چیزی که مردم را به دولت کنونی و آینده اقتصادی و امنیتی خود امیدوار می‌سازد و راه آنان را از تاریک‌اندیشان تروریست و بازدارندگان از رشد و رفاه همگانی شهروندان، جدا می‌کند.
در شرایطی که عناصر عقده‌ای بازمانده از قدرت دموکراتیک، خواب حکومت موقت می‌بینند و به بهای قربانی کردن آینده درخشان مردم، برای دست‌یابی به پلکان قدرت از مجرای براندازی ساختارها و فروپاشی سیاسی کشور تلاش و تقلا می‌کنند، بهره‌برداری عملیاتی از این سه پروژه زیربنایی، امیدها را در دل میلیون‌ها شهروند خسته از جنگ و ناامید از صلح، احیا و بازآفرینی می‌کند و به آنان امید و انرژی بی‌پایانی برای حمایت از جمهوریت نظام و حفاظت از دستاوردهای درخشان مادی و معنوی بیست سال گذشته می‌بخشد.
از جانب دیگر با توجه به درهم‌تنیدگی امنیت و معیشت و رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی در دنیای امروز، افتتاح خط آهن آقینه ـ اندخوی، امکان گسترش همکاری‌های امنیتی میان افغانستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانۀ منتفع از سود دادوستد تجاری از مجرای این خط آهن را نیز بیش از گذشته فراهم خواهد آورد و این، همان چیزی است که باید از آن به «خرید صلح» تعبیر کرد. خرید صلح به معنای اعطای مشوق‌های اقتصادی و اشتغال به نیروهای جوانی است که برای پیوستن به گروه‌های تروریستی، انگیزشی جز فقر و بیکاری ندارند، اما وقتی آنان خود را در مواجهه با فرصت‌های درخشان شغلی می‌یابند، مطمئنا زندگی را بر مرگ‌پذیری و مرگ‌آفرینی ترجیح می‌دهند و به خیل عظیم نیروی کاری خواهند پیوست که اراده‌ای نیرومند و خلل‌ناپذیر برای ساختن و آبادانی افغانستان دارند.
افتتاح این سه پروژه زیرساختی، پس از افتتاح خط آهن خواف ـ هرات، به دلیل آن که به عنوان یک مسیر کوتاه، امن، سریع و سودآور برای مبادلات تجاری میان افغانستان و ترکمنستان است، فرصت‌های ارج‌مندی برای نزدیکی پیوندهای فرهنگی میان دو کشور را نیز تقویت خواهد کرد و امکان مبادلات تجارب ارزشمند دو طرف در زمینه همزیستی اجتماعی و سایر شاخصه‌های فرازمند فرهنگی را میسر خواهد ساخت. ضمن این‌که تاجران و سرمایه‌گذاران و به تبع آن‌ها مردم و مصرف‌کنندگان نیز از مزایای کاهش هزینه‌های اموال تجاری و سهولت‌های حمل و نقل بهره‌های فراوان خواهند برد.

نویسنده

راحل موسوی- خبرگزارب دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا