آخرین اخبارافغانستانروند صلحزنانصلح

در حمایت از روند صلح، جامعه مدنی در بلخ مداخلات بیرونی را محکوم کردند

شماری از نهادهای جامعه مدنی، فعالان زن و استادان دانشگاه در در بلخ، طی یک همایش حمایت شان را از روند صلح اعلان، مداخله کشورهای خارجی را در امور افغانستان محکوم کردند و از طرفین درگیر خواستند به خاطر صلح و قطع خونریزی در کشور تلاش کنند.


به گزارش خبرگزاری دید: شماری از نهادهای جامعه مدنی، فعالان حقوق زن و استادان دانشگاه در بلخ، امروز سه‌شنبه(۵ اسد) در همایشی از روند صلح حمایت کردند.


سید محمد یزدان‌پرست فعال مدنی هدف از برگزاری این همایش را مداخلات کشورهای خارجی عنوان کرده گفت: کشورهای منطقه اراده سالم را جهت تامین صلح در افغانستان ندارند.
وی می‌گوید روند دوحه به یک روند زمانگیر تبدیل شده و همان قسمی‌که جنگ افغانستان نیابتی است کشورهای همسایه نیز می‌خواهند که صلح را در کشور نیابتی بسازند.
به گفته وی، کشورهای همسایه به جای فشار آوردن به گروه طالبان بیشتر پذیرای این گروه بوده‌اند و این نشان دهنده این است که اجماع منطقه‌ای و جهانی در راستای حمایت از تامین صلح سرتاسری در افغانستان وجود ندارد.
آزاده فرهمند یک تن از فعالان جامعه مدنی در بلخ گفت به خاطر گسترش جنگ و به تاخیر افتادن برنامه‌های صلح و سرنوشت نامعلوم آن نگران بوده و از طرفین درگیر می‌خواهد که هر دو طرف صلح نمایند.


فاطمه کریمی یک تن از اشتراکنندگان این همایش می‌گوید: مداخلات کشورهای خارجی در کشور خیلی نگرانی‌ها را به وجود آورده است.
نهادهای جامعه مدنی و زنان افغانستان تاکید می‌کنند که تضمین دستاوردهای چندین دهه اخیر مردم افغانستان در پروسه صلح، فقط از طریق حضور فعال و تصمیم گیرنده نهادهای جامعه مدنی و زنان امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا