آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاست

محمودی:

در حوزه دیپلماسی با منطقه و جهان بیشتر کار شود/ از تمام ظرفیت‌های داخلی برای اجماع سیاسی استفاده شود

سید علی‌رضا محمودی فعال سیاسی، می‌گوید که در کنار تحکیم خطوط جنگ و اجماع سیاسی در داخل، باید دستگاه دیپلماسی کشور در منطقه و جهان و همچنان جهان اسلام بیشتر فعال شود. او اشاره کرد که سفر مشاور امنیت ملی به بریتانیا و سفر چند روز پیش رییس جمهور به ازبیکستان می‌تواند نشانه خوبی در این خصوص باشد.


به گزارش خبرگزاری دید: سید علی‌رضا محمودی فعال سیاسی در یک بحث تلویزیونی در پیوند به جنگ جاری، حمایت از قوای امنیتی و دفاعی کشور، اهمیت دیپلماسی در کنار قوه قهریه، اجماع داخلی و مذاکرات دوحه ابراز نظر کرد.
آقای محمودی ضمن اشاره به عدم انگیزه طالبان برای مذاکره معنادار، گفت که سفر هیئت بلندپایه اخیر به دوحه نشان داد که طالبان تمایلی به مذاکره ندارند و بیشتر روی روایت «فتح» تاکید می‌کنند.
محمودی گفت: هنوز انگیزه طالبان این است که می‌توانند از طریق جنگ و خون ریزی به اهداف شان برسند و به هیچ وجه به دنبال این نیستند که دستاوردهای دو دهه گذشته افغانستان حفظ شود.
این فعال سیاسی ضمن تاکید بر عدم تغییر در رفتار و کردار طالبان، می‌گوید که با توجه به این که منطقه و جامعه جهانی و علمای جهان اسلام بر آتش‌بس سراسر در کشور انگشت گذاشته‌اند، راه حل قضیه افغانستان جنگ و خشونت نیست، ولی طالبان تاکنون برای مذاکرات معنادار تمایل نشان نداده‌اند.
آقای محمودی در مقطع کنونی مسئولیت حکومت افغانستان را سنگین دانسته و گفت: در کنار این که نیروهای دفاعی و امنیتی حمایت و تقویت شوند، در راستای دفاع از مردم افغانستان و اجماع سیاسی داخلی باید کار شود.
دیپلماسی فعال:
محمودی ضمن این که تقویت و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی و تلاش برای ایجاد اجماع سیاسی را در داخل کشور پر اهمیت خواند، بر تلاش بیشتر در حوزه دیپلماسی نیز تاکید می‌کند.
او در این رابطه گفت: باید دیپلماسی سیاست خارجی افغانستان بیشتر از پیش فعال شود، در بسیاری جاها دیپلماسی آن کارایی را که باید داشته باشد، نداشته، ما امروز با کشور همسایه ما جمهوری اسلامی پاکستان مشکل داریم. دست‌هایی می‌خواهند که با جمهوری اسلامی ایران هم مشکلات به وجود بیاید. ما با کشورهای آسیای میانه، روسیه و منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان اسلام، همانطور که باید گفت‌وگوهای معنادار با طالبان انجام شود، همان طور هم گفت‌وگوهای جدی تر با این حوزه و کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی داشته باشیم.
محمودی افزود: دیپلماسی باید بی‌وقفه فعال باشد. اخیراً داکتر محب مشاور امنیت ملی افغانستان به انگلستان سفر کرد و گفته می‌شود که لوی درستیز افغانستان به هند سفر خواهد داشت، به همین شکل دستگاه دیپلماسی ما که یک حکومت مشروع و یک نظام و ساختاری که مورد اعتماد و اطمینان مردم است، متولیان امور باید کار شبان روزی بکنند.
این چهره فعال سیاسی با اشاره به ظرفیت موجود در داخل و منطقه، می‌گوید: از ظرفیت‌ها چه در سطح منطقه و چه در سطح جهانی باید استفاده شود. ما شاهد بودیم که در همین چند وقت رییس جمهور سفری به ازبیکستان داشت و در آن جا کشورهای مختلف حضور داشتند و دیپلماسی فعالی بود، در تاجیکستان به همین شکل، باید در این حوزه بیشتر کار کنیم.
به باور او، ظرفیت کلانی در درون وجود دارد، نیروهای دفاعی و امنیتی ما چالش‌ها را شناسایی کرده‌اند، خود را بازسازی نموده‌اند و می‌توانند این مناطق را دوباره فتح کنند، ولی بحث این است که ما در حوزه دیپلماسی در سطح کشورهای منطقه و جهان هم باید بیشتر فعال باشیم و به دنیا اطمینان بدهیم که این حکومت که در دوهه گذشته حمایت جامعه جهانی را داشته، همچنان مقتدرانه می‌تواند ادامه یابد.
سبوتاژ امریکایی:
سید علی‌رضا محمودی با انتقاد از ایالات متحده امریکا می‌گوید که این کشور در حالی که هنوز خروج نیروهایش از افغانستان تکمیل نشده، زمزمه‌های ویرانگری روانه افغانستان می‌کند، او گفت که آدرس‌های رسمی امریکا می‌گوید که ممکن است دولت افغانستان سقوط کند، اما به رغم حملات طالبان حکومت پابرجا است.
محمودی: ما شاهد این هستیم که امریکایی‌ها هنوز خروج شان کامل نشده، زمزمه‌هایی از آدرس‌های رسمی آنان می‌آید که ممکن است این حکومت سقوط کند، ولی به رغم افزایش حملات بی پیشینه طالبان، حکومت پا برجا است، در سطح ولایت‌ها جنگ شدید جریان دارد، ولی هیچ مرکز ولایت سقوط نکرده.
گفتنی است که هیئت اعزامی بلندپایه از دوحه بدون توافق برگشت، رییس جمهور غنی روز نخست عید از پلان برای آزادی دوباره مناطق از دست رفته سخن گفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا