آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

کاظمی قمی:

در حوزه معادن برای ایران هیچ کشور بهتر از افغانستان نیست/ مذاکرات میان‌افغانی را تشویق می‌کنیم

خبرگزاری دید: حسین کاظمی قمی نماینده ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل می‌گوید که افغانستان می‌تواند مکمل اقتصاد جمهوری اسلامی باشد. او تاکید کرده که گفت‌وگوهای میان‌افغانی را تشویق می‌کنند.

کاظمی قمی در گفت‌وگو با رسانه «بازار» از اهمیت صنعت فولاد در کشورش گفت و افزود هیچ کشور بهتر از افغانستان در حوزه معادن برای ایران وجود ندارد.

او توضیح داد: «افغانستان با توجه به روابط برادری، همسایگی و نزدیکی مسافت، از نظر انجام فعالیت‌های اقتصادی و انتقال دانش و فن‌آوری برای ایران سهل الوصول‌تر و راحت‌تر است. لذا، ما می‌توانیم در این حوزه وارد عمل شده و به سرمایه‌گذاری بپردازیم که در این صورت هم این حوزه به توسعه اقتصاد افغانستان کمک می‌کند و هم برای تولید صنعت فولاد جمهوری اسلامی بسیار کارآمد است».
آقای قمی خواهان استفاده از زراعت افغانستان نیز شده است.
سرپرست سفارت ایران می‌گوید در حال حاضر بخشی از نیازهای کالاهای اساسی ایران از طریق واردات از کشورهای دوردست مانند استرالیا، برازیل و کشورهای امریکای لاتین تامین می‌شود، در حالی که ایران می‌تواند از افغانستان کار گیرد.
او در عین حال تاکید کرده که برای روابط اقتصادی بین ایران و افغانستان باید مرزهای امنی وجود داشته باشد.
مشوق گفتگوهای بین‌الافغانی هستیم
حسن کاظمی قمی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفته که جمهوری اسلامی ایران مشوق گفتگوهای بین‌الافغانی است.
کاظمی قمی نماینده ویژه جمهوری اسلامی در امور افغانستان است. او که اخیراً به عنوان سرپرست سفارت ایران در کابل نیز تعیین شده است می‌گوید با نگاه به راهبرد کلان، همه باید به شکوفایی، ایجاد صلح، ثبات و برقراری امنیت افغانستان کمک کنند.
آقای قمی گفته است که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را مورد ترغیب و تشویق قرار می‌دهیم، زیرا اگر چنین افغانستانی شکل گیرد، مهاجران به کشور خود بازگشته، تروریزم از بین می‌رود و همگی سود می‌برند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا