آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

در روند صلح، دقت قربانی سرعت نشود

در این مسئله شکی نیست که مردم افغانستان خواهان پایان این نبرد هستند، ولی در صورتی که حکومت افغانستان در مذاکرات صلح سنجیده عمل نکند، ممکن است پیامدهای خطرناک‌تر از ادامه این جنگ داشته باشد

جنگ جاری افغانستان که از مرز هفده سال عبور کرده است، بدون شک ابعاد پیچیده و گسترده دارد. شماری از قدرت‌های منطقه در جنگ افغانستان دخیل‌اند. یکی از آن کشورها پاکستان همسایه افغانستان است.

از تلاش‌های اخیر برای توافق با گروه طالبان بر می‌آید که ایالات متحده امریکا یکی از طرف‌های جنگ جاری برای رسیدن به یک توافق با گروه طالبان بسیار عجله دارد.

عجله امریکایی‌ها در مذاکرات صلح با گروه طالبان این نگرانی را به بار آورده است که مبادا «دقت» قربانی سرعت شود. حکومت افغانستان که بزرگترین قربانی این جنگ است، باید روند صلح را به خوبی مدیریت کند و اجازه را ندهد که دقت قربانی سرعت شود.

دپیلمات‌های امریکا تایید کرده‌اند که این کشور برای ختم جنگ و توافق با طالبان عجله دارد. گفت‌وگوهای نفسگیر نمایندگان دولت امریکا با گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر روشن می‌سازد که کاخ سفید بیشتر از هر زمان دیگر عجله دارد.

زلمی خلیلزاد نماینده ارشد وزارت خارجه امریکا در پروسه صلح افغانستان، چند روزی با طالبان در ارتباط به جنگ افغانستان مذاکره می‌کند و بعد می‌آید پیام و خواسته‌های سیاسی طالبان را با حکومت کابل در میان می‌گذارد.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور به تازه‌گی از حکومت داکتر نجیب‌الله یاد کرده است و گفته نباید بار دیگر این اتفاق واقع شود. وقتی رییس جمهور واقعاً نگران است، پس در روند صلح باید بسیار سنجیده عمل کند.

عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی در دیدار با زلمی خلیلزاد گفته است که ریاست جمهوری نباید در روند صلح طفره برود. آقای نور پیش از این گفته بود که احساساتی شدن رییس جمهور در پروسه صلح امر معقول نیست.

در این مسئله شکی نیست که مردم افغانستان خواهان پایان این نبرد هستند، ولی در صورتی که حکومت افغانستان در مذاکرات صلح سنجیده عمل نکند، ممکن است پیامدهای خطرناک‌تر از ادامه این جنگ داشته باشد.

عجله امریکایی‌ها برای توافق با گروه طالبان از جانب حکومت بایستی جدی گرفته شود. هر چند سخنگویان و حلقه نزدیک رییس جمهور غنی تاکید می‌کند که در روند صلح ارزش‌های افغانستان معامله نمی‌شود. در وصف این اعتماد به نفس مقامات حکومتی، افکار عمومی کشور نگران قربانی شدن ارزش‌های افغانستان در روند صلح هستند.

اکنون حکومت افغانستان به امریکایی‌ها بقبولاند که کابل برای توافق با طالبان شروط و شرایطی دارد. کندی حکومت افغانستان و تندی دولت امریکا در روند مصالحه با طالبان نگران کننده است.

حالا دیده می‌شود که کابل و واشنگتن در گفت‌وگوهای صلح دو آجندای متفاوت دارد. ایجاب می‌کرد که کابل و واشنگتن در این حوزه روی یک آجندا تاکید می‌کرد.

با این وجود، حکومت افغانستان باید به دپیلمات‌های امریکا بقبولاند که در عدم هماهنگی با کابل نمی‌توانند با طالبان به نتیجه برسند. با آنکه زلمی خلیلزاد در ظاهر امر جزئیات روند صلح را با حکومت افغانستان شریک می‌سازد، اما با این همه حس می‌شود که کاخ سفید زیاد هم به خواسته حکومت بها نمی‌دهد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا