آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

حمدالله محب در سازمان ملل:

در روند صلح ابهاماتی وجود دارد/ ما به دموکراسی، قانون اساسی و حاکمیت ملی رای دادیم

مشاور امنیت ملی می‌گوید که نتایج انتخابات ریاست جمهوری هر چه باشد؛ اما یک چیز واضح است، صلح اولویت دولت است و می‌باشد که اکنون یکبار دیگر با رای دادن مردم به حکومت این اولویت تقویت می‌گردد.

مشاور امنیت ملی می‌گوید که نتایج انتخابات ریاست جمهوری هر چه باشد؛ اما یک چیز واضح است، صلح اولویت دولت است و می‌باشد که اکنون یکبار دیگر با رای دادن مردم به حکومت این اولویت تقویت می‌گردد.
به گزارش خبرگزاری دید، حمدالله محب مشاور امنیت ملی در سخنرانی خود در ۷۴ مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: افتخار بزرگ برایم اینست که فقط دو روز قبل حدود ۳ میلیون شهروند افغان با وجود تهدیدات تروریسم و در خطر انداختن جان شیرین خویش در چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری دموکراسی جوان ما رای دادند.
محب افزود: در میان آن‌های که رای دادند، مردان، زنان و حتی کهنسالانی بودند که شاید آخرین بار رای‌دهی در زندگی‌شان باشد. در عین حال جوانانی نیز بودندکه برای اولین بار فرصت رای دادن برای انتخاب رییس جمهور شان را داشتند. افرادی نیز در انتخابات شرکت کردند که دارای معلولیت بودند و رفتن تا مراکز انتخابات برای شان آسان نبود.
وی تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری ما کسانی نیز رای دادند که انگشتان دست‌شان در انتخابات ۲۰۱۴ توسط طالبان بخاطر رای دهی قطع شده بود؛ ولی آنها باز هم آمدند و رای دادند.
مشاور امنیت ملی اظهار داشت: ما تنها برای انتخاب یک رییس جمهور رای ندادیم، بلکه برای دموکراسی رای دادیم، برای قانون اساسی رای دادیم، برای آزادی و حاکمیت ملی رای دادیم، برای رفاه و وصل رای دادیم، برای صلح رای دادیم و برای جمهوری اسلامی افغانستان رای دادیم.
این چهره سیاسی کشور پیرامون صلح گفت: ما بر تعهد خویش به دموکراسی و صلح صحه گذاشته ایم. نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان به عنوان نهاد استوار و مسلکی ثابت نمودند که قادر به محافظت از روند دموکراتیک ما می‌باشند و جامعه جهانی نیز در حمایت از این روند در هم‌بستگی محکم با مردم و دولت افغانستان قرار داشته است؛ اما هنوز هم به اثر موجودیت کسانی که در برابر صلح ایستاده اند ابهاماتی وجود دارد.
حمدالله محب افزود: از همینجا به طالبان و حامیان خارجی آنها پیامی از مردم افغانستان دارم، با ما در روند صلح یکجا شوید ورنه ما به جنگ خود علیه تان ادامه خواهیم داد. همان‌طوری که همکار من سفیر عادله راز هفته گذشته در همینجا گفت من نیز یاد آوری می نمایم: “این جنگی است که ما به آن فایق آمده می‌توانیم.”
محب تصریح کرد: افغانستان اکنون بیشتر از هر زمان دیگر بر اساس توقعات جوانان آن اداره و به پیش برده می‌شود. فرصت‌های به‌دست آمده از دست آورد‌های ۲۰ سال پسین برای ما امکان داد تا امید را به یک چیز بسیار نیرومندتر – باور- تبدیل نمایم. ما بر توانایی‌های خویش برای آوردن صلحی باور داریم که تمام عمر در آرزوی آن بوده ایم. ما در این مسیر از قبل گام‌های زیادی را برداشته ایم، لیکن راه درازی را در پیش داریم. گام بعدی مربوط ما افغان‌ها می‌گردد.
وی اظهار داشت: نتایج انتخابات ریاست جمهوری هر چه باشد؛ اما یک چیز واضح است، صلح اولویت دولت است و می‌باشد که اکنون یکبار دیگر با رای دادن مردم به حکومت این اولویت تقویت می‌گردد.
مشاور امنیت ملی تأکید کرد: گام بعدی در راستای رسیدن به صلح نیز مانند گام اولی توسط افغان‌ها برداشته خواهد شد. در فبروری ۲۰۱۸ رییس جمهور محمد اشرف غنی به طالبان پیشنهاد مذاکرات بدون قید و شرط صلح را داد، که تا امروز نیز پا برجا است
حمدالله محب افزود: ما در حالی که آماده برداشتن گام بعدی در این روند هستیم، تعهد به اصول پایداری، شمولیت و باعزت بودن صلح را داریم. مردم افغانستان به منظور توقف فوری خون‌ریزی خواهان آتش‌بس هستند؛ آن‌ها می‌خواهند که گفت‌گوها میان حکومت افغانستان و طالبان صورت گیرد و تقاضا دارند که جمهوری اسلامی منحیث تهداب ملت – دولت ما بقا داشته باشد. ما نه تنها می‌خواهیم که دست آوردهای خویش را حفظ نمائیم؛ بلکه خواهان حفظ بنیادی هستیم که امکان ارتقای دست آورد‌های موجود را برای ما می‌دهد.
محب تصریح کرد: ما در این روند از مساعدت‌های شرکای بین المللی استقبال کرده‌ایم که با اصول تأمین صلح ما مطابقت داشته و پروسه صلح به رهبری افغان‌ها را حمایت کرده اند. صلح هدف مشترک و تروریزم دشمن مشترک ما است و نباید در یک استعجالیت غیر واقعی صلح، تروریستان را تقویت نماییم.
وی اظهار داشت: امروز افغان‌ها در خط اول جنگ علیه تروریسم جهانی قرار دارند تا دیگران در کشور ‌های شان در صلح باشند؛ اما صلح یک وضعیت دایمی نیست؛ بلکه صلح خواهان توجه و ارزیابی تازه و دوامدار است که توسط شرکای به عهده گرفته می‌شود که ارزش‌های هم‌سان را به اشتراک می‌گذارند. تروریست‌های که سربازان افغان با ایشان در نبرد هستند، به همه ما جهان‌یان یک تهدید می‌باشند.

مشاور امنیت ملی گفت: ماموریت ما آوردن صلحی است که به دردهای تمام افغان‌ها نقطه پایان بگذارد. تنها با صلح هر افغان می تواند آزادی‌ها و فرصت‌های دموکراسی یی را تجربه نماید که ما برای آوردن آن قربانی‌های زیادی را متحمل شده ایم. هیچ افغان تا زمانی در صلح و آزادی زندگی کرده نمی‌تواند که هر هموطن ما به صلح و آزادی نرسد و آن روزی است که ما برای آن زندگی کرده، کار می‌کنیم و می‌دانیم که به این چنین روزی در هم‌بستگی با دوستان و شرکای بین المللی خویش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا