آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

در روند صلح تصمیم نهایی را باید دولت افغانستان بگیرد

اما حرف اساسی این خواهد بود که روند گفت‌وگو با گروه طالبان زمانی مشروعیت خواهد داشت که حکومت افغانستان تصمم نهایی را بگیرد. تا این جای کار حکومت افغانستان در روند مصالحه با گروه طالبان نقش تعین کننده نداشته است.

به نظر می‌رسد که گفت‌وگوهای اخیر میان مقامات ایالات متحده امریکا و نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر نتیجه‌بخش بوده است. گروه طالبان و امریکایی‌ها از انجام این گفت‌وگو ها اعلام رضایت کردند.
مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در توییتی نوشته است که پیشرفت‌های قابل توجهی در روند مذاکرات با گروه طالبان به دست آمده است و این کشور با جدیت روند صلح و همان‌طور خروج نیروهایش را از افغانستان دنبال می‌کند.
آقای پمپئو در ادامه گفته است با دولت افغانستان و تمام طرف‌های دخیل کار می‌کند تا حاکمیت، استقلال و رفاه در افغانستان تقویت شود.
زلمی خلیلزاد نماینده‌ ویژه وزارت خارجه‌‎ امریکا در امور صلح افغانستان نیز در توییتی نوشته است که در گفت‌وگوهای قطر پیشرفت‌های مهمی در زمینه صلح صورت گرفته است اما تاکنون توافقی حاصل نشده است.
آقای خلیلزاد همچنان توافقات احتمالی را مشروط خواند و گفت تازمانی که روی مذاکرات بین‌‌الافغانی و آتش‌‌بس همه‌جانبه با گروه طالبان موافقه نشود، روی مسایلی دیگر توافق صورت نخواهد گرفت.
گروه طالبان نیز با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده است که در این دور مذاکرات «به اساس آجندای مقرره در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و دیگر مسایل مهم، بحث و پیشرفت صورت گرفت.»
منابعی از گروه طالبان روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفته بود که نماینده این گروه و نماینده‌گان امریکا در مورد تهیه پیش‌ نویس توافق‌ نامه‌ای برای پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله افغانستان توافق کرده‌اند. براساس این اطلاعات، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در ۱۸ ماه پس از امضای این توافق ‌نامه و برقراری آتش‌‌بس انجام می‌شود.
اما حرف اساسی این خواهد بود که روند گفت‌وگو با گروه طالبان زمانی مشروعیت خواهد داشت که حکومت افغانستان تصمم نهایی را بگیرد. تا این جای کار حکومت افغانستان در روند مصالحه با گروه طالبان نقش تعین کننده نداشته است.
احزاب سیاسی و تکت‌های انتخاباتی نیز تاکید کرده‌اند که هیچ تصمیم در غیاب حکومت کابل پذیرفتنی نیست. زلمی خلیلیزاد روز گذشته به کابل آمد تا آخرین جزئیات روند گفت‌وگو با طالبان را با حکومت شریک بسازد.
موضوع خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از بحث‌های غالب در دوحه بوده است. گروه طالبان گفته‌اند زمانی که خروج نیروهای امریکا از افغانستان نهایی شد، در مورد آتش‌بس تصمیم می‌گیرند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در سویس گفت خروج نیروهای خارجی از کابل، وابسته اوضاع افغانستان است. رییس جمهور غنی تاکید کرد که باید تمام ابعاد خروج بررسی شود.
امریکا نباید فراموش کند که دور زدن حکومت افغانستان در روند صلح به پایان جنگ کمک نخواهد کرد.زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در پروسه صلح گفته تا زمانی که گروه طالبان با حکومت افغانستان داخل دیالوگ نشود، با این گروه توافق نخواهد شد.
رییس جمهور غنی هم به تازه‌گی گفته است مسئولیت اصلی زلمی خلیلزاد این است که طالبان را تشویق نماید که با حکومت افغانستان گفت‌وگو کنند.
با این وجود، چنانچه بارها تاکید شده است بایستی حکومت افغانستان در روند صلح نقش محوری داشته باشد و تصمیم نهایی را کابل اتخاذ کند. زیرا هیچ نسخه در غیاب کابل به معنای پایان جنگ نخواهد بود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا