آخرین اخباراجتماعافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرزنان

وزارت امور زنان:

در سال روان فاریاب، سرپل، بادغیس و بامیان بیشترین قضایای خشونت علیه زنان را داشتند

وزارت امور زنان در گزارشی از میزان خشونت‌ علیه زنان در ولایات مختلف و همچنان رسیدگی به این قضایا از سوی حکومت خبر داده و می‌گوید که بیشترین میزان خشونت در فاریاب، بادغیس، سرپل و بامیان رخ داده است.
به گزارش خبرگزاری دید، سپوژمی وردک معین وزارت امور زنان، امروز یکشنبه (۱۳ دلو) در مورد رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان، گفت که خشونت‌ها علیه زنان در سال ۱۳۹۸ تقریباً با سال قبل از آن برابر است.
خانم وردک گفت که در سال ۱۳۹۸ خورشیدی قضایای حاد خشونت علیه زنان در کشور واقع شده که می‌توان به خشونت‌هایی مانند قتل، تجاوز جنسی، ازدواج‌های زیر سن، خودکشی، حلق آویز کردن، محاکمه صحرایی و سایر موارد اشاره کرد.
او بیان کرد که در ولایت هایی مانند سرپل، غور، کابل، فراه، تخار، بلخ؛ بامیان، بادغیس، جوزجان، ننگرهار و فاریاب خشونت‌ها علیه زنان به ثبت رسیده است.
وردک عنوان کرد که در بادغیس ۱۰ قضیه، سرپل ۷ قضیه، بامیان ۵ قضیه و در فاریاب ۱۲ قضیه خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است.
این مقام وزارت امور زنان افزود: وجود رسوم ناپسند در کشور از جمله عواملی بوده که باعث افزایش خشونت علیه زنان شده که از این رسوم ناپسند می‌توان به ازدواج های اجباری، ازدواج زیر سن و تعدد زوجات اشاره کرد که منجر به خشونت شده است.
او همچنین گفت در بسیاری از موارد خشونت‌ها علیه زنان در خانواده‌ها واقع شده که دلیل دیگر این خشونت‌ها را می‌توان فقر و بی‌سوادی دانست.
معین وزارت امور زنان با اشاره به یک قضیه خشونت علیه زنان در ولایت بادغیس گفت که در یک مورد خشونت علیه زنان در این ولایت خانمی به نام خاطره در یک مدرسه مورد تجاوز جنسی قرار گرفت.
او افزود: این قضیه تجاوز جنسی در مدرسه‌ای متعلق به رییس شورای علمای ولایت بادغیس واقع شده بود که بعداً رییس امور زنان این ولایت توسط برخی از افراد تحت فشار قرار گرفته بود و حتی داکتران را متهم به تجاوز جنسی کرده بودند تا این قضیه مورد پیگرد قرار نگیرد.
این اظهارات معین وزارت امور زنان در حالی مطرح می‌شود که چند روز قبل ویدئویی در شبکه‌های مجازی به نشر رسید که در این ویدیو یک دختر جوان در ولسوالی تیوره ولایت غور سنگسار می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا