آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

وزارت زراعت:

در سال روان ۳۴۴ شبکه‌ آبیاری ساخته می‌شود

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری دستاوردها و برنامه‌های این وزارت را در برنامه «حسابدهی حکومت به ملت» ارائه کرد.

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری دستاوردها و برنامه‌های این وزارت را در برنامه «حسابدهی حکومت به ملت» ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، نصیر احمد درانی که امروز دوشنبه (۲۶ حمل) در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت سخن می‌زد، گفت وزارت زراعت در سال گذشته از فاجعه‌ بزرگ بشری و مالداری (خشک‌سالی) جلوگیری کرده‌ است که اگر به موقع مهار نمی‌شد، زیان‌های ناشی از آن حتا در ۱۰-۱۵ سال آینده جبران نمی‌گردید.
آقای درانی گفت: «مالداری افغانستان از اثر تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی مورد تهدید قرار گرفت، اما این وزارت توانست که هر بُعد این تهدید بشری و مالداری را با توزیع تقریباً ۲۰۰ هزار تن گندم و ۵۰ هزار تن علوفه‌ متراکم به مالداران، موفقانه مدیریت کند.»
او افزود که ساخت ۲۳۵ شبکه‌ آبیاری، آغاز امکان‌ سنجی و مطالعات برای ساخت کانال‌های بزرگ، ساخت لابراتوارها، فارم‌های تحقیقی و تولیدی و باز آغاز پروژه‌های راکد، ساخت هزاران هکتار باغ میوه و توسعه‌ پسته‌زارها و جنگل‌ها، ایجاد صدها سبزخانه‌‌ تجارتی، بخشی از کارکرد وزارت زراعت در سال ۱۳۹۷ است.
هم‌چنان احیا و حفاظت از ۳۲۰ هکتار جنگل، ۱۴۶۶ هکتار چراگاه، کشتزار نباتات طبی، تولید ۲۰ میلیون نهال و حفاظت از ۴۶۵ هکتار کمربند سبز کابل نیز کارکردهای وزارت زراعت را تشکیل می‌دهد.
وزیر زراعت با اشاره به برنامه‌های این وزارت در سال ۱۳۹۸ گفت که ساخت ۳۴۴ شبکه‌ آبیاری، تکمیل مطالعات امکان‌سنجی کانال‌های بزرگ آبیاری، ساخت ۵۰ قطعه‌ آبیاری قطره‌ای نمایشی، آغاز کار کانال‌های پایانی بند کمال‌خان و آبیاری برخی زمین‌ها با انرژی آفتابی در کنر و بادغیس، از برنامه‌های امسال وزارت زراعت می‌باشد.
احیای ۶۵۰۰ هکتار جنگل چارمغز، ایجاد ۲۰۵ هکتار جنگل اقتصادی و محروقاتی، تولید ۶.۴ میلیون نهال جلغوزه در ولایت‌های خوست پکتیا و پکتیکا در مساحت هشت هزار هکتار، احیای ۲۱۰۰ هکتار چراگاه، حفاظت از ۲۰۰ هکتار ریگ روان و احیا و نگهداری ۸۲۰۰ هکتار کشتزار هینگ و شیرین‌بویه، از پلان‌های وزارت زراعت در بخش حفاظت از منابع طبیعی است.
در بخش مالداری، قرار است ۴۱۹۱ هکتار باغ جدید ایجاد و ۲۷۰۰ هکتار باغ احیا شود و نیز ۱۷۶۵ خشک‌کن‌خانه و ۱۰۳ سبزخانه‌ تجارتی اعمار گردد.
آغاز کار عملی ساخت سردخانه‌ها، تجهیز ۱۲ لابراتوار قرنطینی (به شمول لابراتوار بادام باغ)، آغاز کار ساخت سیلوهای کابل، هرات و قندهار و تکمیل دیزاین سیلوهای بلخ، بدخشان و بغلان تکمیل ساخت مسلخ‌های کابل (شکردره)، هرات، بلخ و کندز، برنامه‌های زیربنایی امسال وزارت زراعت را تشکیل می‌دهد.
همچنان تطبیق ۶.۶ میلیون واکسین بروسلوز حیوانی، تولید ۳.۵ میلیون واکسین مختلف حیوانی، القاح نسل حیوانات، ساخت شش قوتن و هشت حوض و توزیع ماشین‌های خوراکه‌سازی برای کوچی‌ها و دیگر مالداران، ساخت ۱۶ ذخیره‌ خوراکه‌ حیوانی، توزیع چهار میلیون چوچه‌ماهی، ساخت ۱۴۳ فارم ماهی‌پروری، ساخت ۷۰ مرغداری (۵۰۰۰، ۲۵۰۰۰ و ۳۰۰۰۰ قطعه‌ای) و آغاز کار ساخت فابریکه‌ پروسس شیر با ظرفیت ۳۰ هزار لیتر در روز به صورت فرادما (UHT) در کابل، از پلان‌های تطبیق‌شدنی امسال وزارت زراعت می‌باشد.
با توزیع بسته‌های مرغداری، ساخت باغچه‌های خانگی و ساخت مرکزهای پروسس و بازار محصولات زراعتی، قرار است امسال ۵۱ هزار و ۶۲۹ زن مورد حمایت اقتصادی قرار بگیرند.
ارایه‌ قرضه‌ آسان به دهقانان از طریق «مایکروفایننس بانک» و کمک به سرمایه‌گذاران در بخش زراعت، از دیگر برنامه‌های امسال وزارت زراعت است که سرمایه‌گذاران و سکتور خصوصی می‌توانند از آن بهره ببرند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا