آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

وزارت معادن و پترولیم:

در سال روان ۳۸ پروژه معدنکاری منرال و ۱۴۷ پروژه مواد ساختمانی به داوطلبی رفت

وزارت معادن وپترولیم در سال مالی ۱۳۹۸، مجموعاً ۳۸ پروژه بزرگ و کوچک منرال‌ها و۱۴۷ پروژه ساحات مواد ساختمانی را در اولویت کاری خود قرار داده و این پروژه‌ها و ساحات از سوی شورای عالی اقتصادی وکابینه تأیید و به داوطلبی سپرده شده است.

وزارت معادن وپترولیم در سال مالی ۱۳۹۸، مجموعاً ۳۸ پروژه بزرگ و کوچک منرال‌ها و۱۴۷ پروژه ساحات مواد ساختمانی را در اولویت کاری خود قرار داده و این پروژه‌ها و ساحات از سوی شورای عالی اقتصادی وکابینه تأیید و به داوطلبی سپرده شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، مجموع عواید سکتور معادن در سال مالی ۱۳۹۸ به بیش ۵ میلیارد افغانی می‌رسد که نزدیک به ۱٫۵ میلیارد افغانی آن را عواید مرکزی، بیش از ۳۵۰ میلیون افغانی آن عواید ولایتی و۳.۲ میلیارد افغانی آن مربوط به عواید تصدی‌ها است.
عنایت‌الله مومند سرپرست وزارت معادن و پترولیم که روز پنجشنبه در نخستین روز برنامه حسابدهی دولت به ملت، فعالیت‌ها ودستاوردهای این وزارت را در سال مالی ۱۳۹۸ بیان می‌کرد، افزود: روند داوطلبی ۵ پروژه بزرگ معدنکاری در سال مالی ۱۳۹۸ آغاز شده است که پروژه‌های مرمر هرات، مرمر پروان، تالک کاپیسا، مرمر کاپیسا وتراورتین ولایت میدان وردگ را شامل می‌شود. اما به دلیل پیدا نشدن داوطلب برتر و واجد شرایط، این پروژه‌ها بار دیگر به داوطلبی سپرده شده است.
مومند گفت که در حال حاضر، به دلیل موجودیت مشکلات در تأسیسات زیربنایی مانند ترانسپورت، انرژی برق، زمین و آب، پروژه‌های معدنکاری به مقیاس کوچک و پروژه‌های مواد ساختمانی، برای وزارت در اولویت قرار دارد.
کمیته محافظت معادن که براساس حکم رییس جمهور، به هدف جلوگیری از استخراج خودسرانه وقاچاق مواد معدنی ایجاد شده، فعالیت‌هایش را آغاز کرده است. این کمیته در همکاری با ارگان‌های امنیتی طرز العمل مشترک را تهیه کرده و بر اساس آن کار سروی معدنکاری‌های غیر قانونی در ۱۶ ولایت تکمیل شده وبه زودی این ساحات به قرارداد‌های قانونی مبدل خواهد شد.
سرپرست وزارت معادن وپترولیم افزود که در ولایت‌های هرات، بامیان، دایکندی، ننگرهار وتخار روند رسمی سازی ساحات به گونه آزمایشی آغاز شده وبه زودی برای ۴ ولایت جواز قانونی داده می‌شود.
او گفت در هماهنگی با اداره ملی حفاظت محیط زیست، کار ۱۹ کارخانه ریگ وجغل و۳۳ کارخانه تولید گچ که به گونه غیرقانونی فعالیت می‌کردند، متوقف شده است.
در بخش سروی جیولوجی در سال مالی ۱۳۹۸ به تعداد ۳۵ معدن مواد مفیده در ۱۵ ولایت مختلف کشور شناسایی وتثبیت گردیده، مساحت ۲۵۳ کیلومترمربع ذخیره منرالی سروی و نقشه برداری شده، ۹۱۰ مترمکعب حفریات کوهی انجام یافته، ۳۱۰ نقطه سطح آبهای زیر زمینی اندازه‌گیری گردیده و ۱۰۹ گزارش اطلاعات جیولوجیکی مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است.
مومند تأکید کرد که با ایجاد اصلاحات و انکشاف سازمانی که در دو سال اخیر در وزارت به وجود آمده است، مصارف بودجه عادی و انکشافی وزارت به طور قابله ملاحظه افزایش یافته و این وزارت در سال مالی ۱۳۹۸ موفق به مصرف ۹۹ درصد از بودجه انکشافی وبودجه عادی خویش شده است.
پروژه بازسازی وحفر چاه‌های گاز، پروژه‌های مشترک سکتور خصوصی ودولت، پروژه انتقال پایپ لاین گاز شبرغان مزارشریف، پروژه حوزه نفتی افغان-تاجیک و پروژه تاپی؛ از شمار پروژه‌های انکشافی وزارت معادن وپترولیم به حساب می‌آید که کار برخی از این پروژه‌ها نهایی و شماری دیگر در جریان قرار دارند.
وزارت معادن و پترولیم متعهد به مبارزه با فساد اداری و آوردن اصلاحات در این وزارت می‌باشد و پلان عمل مبارزه با فساد اداری سال ۱۳۹۸ این وزارت که در برگیرنده ۹ بنچمارک و ۳۷ فعالیت است، در روشنایی استراتژی ملی مبارزه با فساد اداری افغانستان و سایر اولویت‌ها، با مشاوره و رایزنی با جامعه مدنی، تمویل کنندگان، سکتور خصوصی و سایر نهادهای ذیدخل تهیه و تطبیق گردیده است.
مومند گفت: جهت آگاهی عامه ومطابق ماده پانزدهم قانون دسترسی به اطلاعات، تمامی فعالیت‌ها، پلان‌ها، گزارش‌ها، دستاوردها و کارکردهای وزارت معادن و پترولیم به شکل همه روزه در ویب سایت این وزارت نشر می‌گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا