آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشر

در سه روز گذشته نزدیک به ۹۰ غیرنظامی در کشور کشته و زخمی شده‌ است

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در سه روز گذشته( ۱۷ تا ۲۰ عقرب) ۲۷ غیرنظامی در کشور جان باخته و ۶۰ تن دیگر مجروح گردیده‌است.
به گزارش خبرگزاری دید، این تلفات به غیرنظامیان در ۱۱ رویداد امنیتی در ولایت‌های کابل، قندهار، پکتیا، کندز، بادغیس، زابل، هرات و میدان‌وردک وارد شده است.
براساس یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، کشته‌شد‌گان شامل ۱۵ مرد، شش زن و شش کودک و نیز زخمیان شامل ۳۴ مرد، ۱۰ زن و ۱۶ کودک هستند.

این کمیسیون، مسئولیت ۵۴.۵ درصد تلفات غیرنظامیان را به طالبان و مسئولیت ۹.۱ درصد را به نیروهای دولتی و ۳۶.۴ درصد را به گروه‌های نامعلوم نسبت داده است.
در اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده است که طالبان در هفته جاری هم‌چنان از ماین کنار جاده‌ای بهره برده و با استفاده از موتربمب به مراکز نظامی حملات سنگینی را اجرا کرده‌اند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته که این حملات سبب کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده است.
به باور مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر، در حملات طالبان اصول اساسی حقوق بین‌الملل بشر‌دوستانه (تفکیک، تناسب و احتیاط) رعایت نشده است.
از جانب دیگر، کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که حملات هوایی دولت نیز به دلیل کم‌دقتی، اطلاعات نادرست و درنظر نگرفتن اصل احتیاط، در مواردی سبب تلفات غیرنظامیان شده است.
این نهاد استفاده مکرر از روش‌ها و ابزارهای جنگی آسیب‌رسان به غیرنظامیان و ناتوانی در تفکیک اهداف نظامی و غیرنظامی را کشتار عمدی عنوان کرده و افزوده است که عاملان آن باید پاسخ‌گو باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا