آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانزنان

دادگاه عالی:

در سه سال به بیش از ۷۲۰۰ قضیه خشونت علیه زنان رسیدگی شده است

دادگاه عالی کشور می‌گوید که از آغاز سال ۱۳۹۴ تاکنون ۷۲۴۶ قضیه خشونت علیه زنان از سوی محاکم ابتدایی، استیناف و عالی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

دادگاه عالی کشور می‌گوید که از آغاز سال ۱۳۹۴ تاکنون ۷۲۴۶ قضیه خشونت علیه زنان از سوی محاکم ابتدایی، استیناف و عالی مورد رسیدگی قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری دید، امان‌الله ایمان سخنگوی دادگاه عالی که امروز چهارشنبه(۱۵ حوت) در آستانه روزجهانی زن در یک کنفرانس خبری دستاوردهای چهار سال اخیر محاکم کشور را در خصوص رسیدگی به قضایای خشونت علیه زن بیان می‌کرد، گفت: از مجموع قضایای خشونت علیه زنان که مورد رسید‌گی قرار گرفته است، ۹۲۰ مورد آن را تجاوز جنسی ۷۲۰ مورد لت و کوب، ۳۲۰ مورد قتل، ۱۴۵ مورد آزار و اذیت زنان، ۱۱۳ مورد خودکشی، ۸۷ مورد ضرب و جرح و۴۱ مورد را مجروحیت زنان تشکیل می‌دهد.
افزون بر این، ۴۹۰۰ قضیه دیگر را مواردی همانند مجبور نمودن به فحشا، تهدید به مرگ، سقط جنین، اختطاف، ازدواج قبل از تکمیل سن قانونی، فروش زنان و ممانعت از حق ازدواج تشکیل می‌دهد که عاملان آن مطابق قوانین نافذه کشور به گونه عادلانه از سوی محاکم به مجازات محکوم شده‌اند.
ایمان گفت که رسیدگی به قضایای خشونت علیه زن نشان می‌دهد که ولایت کابل با داشتن ۱۰۷۴ قضیه و هرات با داشتن ۴۱۲ قضیه، بیشترین قضایای خشونت علیه زنان را دارا بوده‌اند و پس از آن ولایت‌های بلخ، کندز و قندهار به ترتیب با داشتن ۲۷۳، ۲۵۷ و۶۷ قضیه در جایگاه‌های سوم، چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.
در همین حال، دادگاه عالی مدعی است که به ۳۵۰۹ دوسیه خشونت علیه زنان که ولایت‌های گوناگون را شامل می‌شود به گونه عادلانه و مطابق قوانین نافذه کشور و با نظارت جدی رسید‌گی شده است.
سخنگوی دادگاه عالی ایجاد دیوان ویژه رسید‌گی به قضایای خشونت علیه زنان را به سطح عالی و ایجاد محاکم اختصاصی خشونت علیه زنان را در ۲۲ ولایت کشور که در جریان دوسال اخیر ایجاد شده‌ است، از اقدامات موثر رهبری قضا دانست.
تشکیل این نهادها کمک می‌کند تا نظارت جدی از جریان رسید‌گی و نحوه دسترسی به عدالت برای زنان از سوی محاکم کشور فراهم شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا