آخرین اخباراجتماعافغانستان

در مراسم عید غدیر مطرح شد: شیعه افغانستان در بین شیعیان جهان استثنا است

خبرگزاری دید: در روز عید غدیر خم که با محور مجمع محبان اهل‌بیت برگزار شده بود، سید حسین عالمی بلخی گفت که شیعه افغانستان در بین همه شیعیان جهان استثنا است و ترویج غدیر خم رسالت هر مسلمان می‌باشد.

از هجدهم ذی ‌الحجه روز عید سعید غدیر خم از سوی مجمع محبان اهلبیت، کانون فرهنگی امام زمان و مجتمع علمی – فرهنگی رسول اکرم روز گذشته (۱۶ سرطان) طی دو برنامه جداگانه با حضور علما، فرهنگیان، شخصیت‌های سیاسی، جوانان و ده‌ها تن از شهروندان گرامی داشت شد.

سید حسین عالمی بلخی رییس مجمع محبان اهل‌بیت در این برنامه گفت که ترویج و گسترش عید سعید غدیر رسالتی است که هر مسلمان باید در قبال آن مسئولیت شان را انجام دهد، چون با گفته پیامبر خدا افضل ترین عید برای مسلمانان عید سعید غدیر است.

آقای بلخی افزود که پیامبر اسلام بر اساس روایات در بین ۱۲۰ هزار حاجی اعلام کرد که علی وصی و جانشین من است که خطبه سخنان‌اش را به حاضران در غدیر خم اعلام کرد. خطبه حضرت پیامبر در غدیر خم ۱۱ بخش داشت.

آقای بلخی افزود که خداوند دو بار بر حضرت محمد دستور داد که علی را به عنوان جانشین خود معرفی کند، ولی پیامبر به خاطر ترس از مشکلات و نزاع میان مسلمانان در این مورد تعلل کرد تا زمانی که خداوند بار سوم به پیامبر گفت که اگر در این امر تعلل کنی ۲۳ سال رسالتت ناقص است.

وی افزود که خطبه پیامبر اسلام در غدیر ۱۱ بخش دارد.

از مجموع خطبه غدیر نمی‌شود که یک بخش(من کنت مولا فهذا علی مولا) کافی نیست. پیامبر اول حمد و ستایش خداوند را گفت. بعد از حمد الهی، در بخش دوم می‌فرماید که خداوند به من وحی کرد که ای فرستاده من ابلاغ کن آن چه را برای تو نازل کردم و اگر نرسانی رسالت خویش را انجام ندادی.

رییس مجمع محبان اهلبیت همچنان گفت که شیعه افغانستان در بین همه شیعیان استثنا است. مردم هزارجات در پایبندی شان به تشیع پیش‌گام و پیش‌قدم و قهرمان همه شیعیان جهان است و این ادعا نیست و یک واقعیت تاریخی است. در زمانی که خلیفه اسلامی از تمامی مردم تعهد گرفت که در منابر بر علی لعن و دشنام بدهند مکتوب متحد المال در همه جا به سادگی این حکم اجرا شد، اما شیعیان افغانستان گفت ما این کار را نمی‌کنیم، علی ولی خداست و ما بر ولی خدا لعن و دشنام نمی‌دهیم. در نهایت توافق بر این صورت گرفت که مردم هزارجات و سر زمین شیعیان گفت ما آمادگی داریم که سالانه جریمه و مالیات سنگین پرداخت کنیم، ولی علی و اولادش را لعن و دشنام نکنیم. این رویه تا زمان عمر بن عبدالعزیز ادامه داشت.

برنامه مسجد رسول اکرم:

سید حسین عالمی بلخی رییس مجمع محبان اهل‌بیت در برنامه جداگانه که از سوی مجمع محبان اهلبیت و مجتمع علمی فرهنگی رسول اکرم برگزار شده بود گفت که  فرزندان و جوانان غرب کابل از مسائل دینی به صورت عالی آگاه هستند و این نشان دهنده احترام به اهلبیت است.

رییس مجمع محبان اهل‌بیت افزود که حضرت امام خمینی زمانی که مبارزه و جهاد را در ایران اعلام کرد مردم در اوایل می‌گفتند که شما با کدام توان و سرباز این مبارزه را پیش می‌برید، امام خمینی در جواب گفت که سربازان من در گهواره است و بعداً همان سربازان که در گهواره بودند در جنگ تحمیلی سرباز امام خمینی شدند و حالا هم فرزندان افغانستان سربازان ائمه معصوم است.

وی افزود که خداوند در آیه‌ای با اشاره بر غدیر می‌گوید که امروز دین شما را کامل ساختم و نعمت خود را برای شما به اتمام رساندم. اگر بعد از پیامبر امام رهنما نباشد مردم راه دین را گم می‌کنند و در ادامه پیامبر باید امام وجود می‌داشت که ائمه معصومین است‌.

بعد از پیامبر امام علی و ائمه معصومین است که مردم را رهنمایی می کند و در حدیثی آمده است که اگر کسی بمیرد و امام خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.

آقای بلخی همچنان گفت که رهبری درست جامعه باعث رشد و تکامل شهروندان از نظر مادی و معنوی می‌شود و با ولایت علی و امامت بعد از پیامبر نعمت خداوند تکمیل می‌شود.

وی بر اتحاد و اتفاق میان جوامع اسلامی به خصوص شهروندان افغانستان تاکید کرده و گفت که با صلح و امنیت زمینه پیشرفت کشور مساعد می‌شود.

گفتنی است که در این مراسم‌ها جوانان مقالات شان را خواندند، گروه‌های سرود در وصف و اهمیت روز غدیر سرود خواندند مداحان نیز مداحی کردند و همه شرکت کنندگان با شور و اشتیاق در این برنامه شرکت کردند.

نویسنده

رسول شهزاد - کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا