آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

در موجودیت پارلمان، لویه جرگه چرا؟

واقعیت دیگر این است که برگزاری لویه جرگه و مشوره با مردم، توهین به جایگاه مجلس نمایندگان نیز می‌تواند باشد. البته آقای غنی در این چند سال کم به مجلس نمایندگان توهین نکرده است که اکنون بار نخست‌اش تقلی گردد

علی‌رغم اعتراض‌ها و تحریم‌ها لویه جرگه مشورتی صلح روز دوشنبه( ۹ ثور) از جانب حکومت برگزار شد. ریاست این جرگه نیز به عبدالرب رسول سیاف واگذار شد. کسی که قرار نبود در لویه جرگه مشورتی صلح شرکت نماید.
پرسش پیش آمده این است که در موجودیت پارلمان یا مجلس نمایندگان، چرا باید لویه جرگه مشورتی صلح برگزار شود؟ پاسخ این پرسش خیلی ساده و روشن است و آن این که محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور سعی دارد در روند گفت‌وگوهای صلح « گره» خلق کند تا این گره برای رسیدن به قدرت در انتخابات ریاست جمهوری استفاده نماید.
در لویه جرگه مشورتی صلح، دسته‌های انتخاباتی و جریان‌های سیاسی حضور ندارند و حکومت در غیاب جناح‌های سیاسی، مردم را به این جرگه فراخوانده است تا در ارتباط به پروسه صلح با مردم رایزنی و گفت‌وگو کند.
به تازگی دور هفدهم کار شورای ملی افتتاح شد. رییس جمهور غنی در جریان مراسم افتتاح پارلمان جدید گفت که هیچ مذاکره بدون رای مجلس نمایندگان گروه طالبان صورت نمی‌گیرد.
اگر رییس جمهور غنی واقعاً به دنبال رایزنی با مردم در پروسه است، می‌توانست به جای برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، اعضای مجلس نمایندگان را فرابخواند و با نمایندگان مردم رایزنی و مشوره کند.
اعضای مجلس نمایندگان، وکلای مردم است که در انتخابات با رای مردم به عنوان نماینده انتخاب شدند. متاسفانه چنانچه جریان‌های سیاسی می‌گویند رییس جمهور در پی سبوتاژ پروسه صلح است و نگاه بسیار ابزاری به برگزاری این جرگه‌ها دارد.
روند صلح بدون شک یک پروسه ملی و جدی است، وقتی در موجودیت شورای ملی حکومت با مردم مشوره می‌کند نشان می‌دهد که آقای اشرف غنی در پی کسب قدرت است.
واقعیت دیگر این است که برگزاری لویه جرگه و مشوره با مردم، توهین به جایگاه مجلس نمایندگان نیز می‌تواند باشد. البته آقای غنی در این چند سال کم به مجلس نمایندگان توهین نکرده است که اکنون بار نخست‌اش تقلی گردد.
در بحث توزیع شناسنامه‌های برقی نیز همین طور شد. رییس جمهور غنی خلاف فیصله مجلس نمایندگان، روی چگونگی توزیع شناسنامه‌ها عمل کرد.
بربنیاد قانون اساسی جمهوری افغانستان و ماده شصت و چهارم، رییس جمهور برگزاری لویه جرگه را به استنثای یک حالت دارد. احزاب سیاسی تلاش کرد که صلاحیت ریاست جمهوری را در برگزاری لویه جرگه به چالش بکشد. متاسفانه در افغانستان تاکنون قانون مشخصی در رابطه به برگزاری لویه جرگه وجود ندارد و همین امر سبب گریده است که دولت مردان هر طور که بخواهند لویه جرگه برگزار می‌کنند.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز در اوج مخالفت‌ها لویه جرگه برگزار کرد ولی فیصله جرگه را اجرا نکرد.
حالا دقیقاً آقای اشرف غنی هم همان کاری را می‌کند که آقای کرزی کرده بود. چندی پیش سخنگویان ریاست جمهوری می‌گفتند که پس از اول جوزا رییس جمهور غنی به کار خود ادامه خواهد داد و این اتفاق در حکومت گذشته نیز رخ داده بود.
حالا روشن می‌شود که دوت مردان افغانستان برای رسیدن به قدرت از هر امکاناتی استفاده می‌کنند و هیچ پروای نقض قانون را ندارند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا