آخرین اخبارافغانستانگزارش

بهرامی:

در نشست بروکسل امنیت شمال کشور مورد بحث قرار گرفت


وزارت دفاع ‏می‏‌گوید، برای نخستین بار در حاشیه نشست ناتو امنیت شمال افغانستان نیز مورد بحث قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری دید، طارق شاه بهرامی، سرپرست وزارت دفاع که در حضور رسانه‏ها صحبت می‏کرد، گفته است که این نشست به ابتکار آلمان صورت گرفته که در آن نمایندگان ۱۸ کشور اشتراک داشتند.
آقای بهرامی بیان داشت: « در کنار اشتراک در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو، ما در یک نشست بخاطر تامین امنیت شمال به میزبانی جرمنی و اشتراک ۱۸ کشور دیگر شرکت کردیم، در این نشست بحث‎های مفید صورت گرفت که چگونه اردوی ملی، پولیس و نیروهای جرمنی را حمایت کنیم تا امنیت تامین شود.»
این در حالی است که رییس‏جمهور‏غنی، چندی پیش در دیدار با ترکتبارن گفته بود که برای تامین امنیت شمال طرح‏های امنیتی ویژه روی دست دارد.
دست‎کم ۴ سال پیش، جنگ از جنوب و جنوب‎شرق کشور به ولایات شمال منتقل شد و شهر‏ها و ولسوالی‏ها یکی پی دیگر به دست طالبان سقوط کرد.
ولایت‏های کندز، بدحشان، فاریاب، سرپل، بغلان و سمنگان با شروع حکومت وحدت ملی، ناامن شد.
جنرال دوستم، معاون اول ریاست‏جمهوری به دنبال قوت گرفتن طالبان در ولایات‏های فاریاب و جوزجان، دو سال پیش کابل را به قصد شمال ترک کرد و مدیریت جنگ علیه طالبان را به دوش گرفت.
قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ارتباط به وضعیت امنیتی ولایت‏های شمال به خبرگزاری دید می‏گوید، همین اکنون در ۹ ولایت شمال جنگ نیرو‏های امنیتی و دفاعی کشور با هراس‎افگنان جریان دارد.
از سویی‎هم، به گفته لطف الله عزیزی والی جوزجان گروه داعش در ولایت جوزجان از چندی بدین‎سو تحرکات گسترده دارد و با گذشت هر روز به مرکز شهر نزدیک‌تر می‏شوند.
بحث ناامنی‌‏ها در شمال، نگرانی جریان‏های سیاسی و باشندگان این سمت از کشور را به همراه داشته است.
گزارش‎های تایید ناشده از شمال کشور حاکی است که گروه داعش، در ولسوالی قوش‎تپه جوزجان سربازگیری ‏می‏کند و جوانانی را تحت آموزش‏های بنیادگرایی قرار می‎دهد.
امنیت شمال کشور در حالی یک نشست جهانی مورد بحث قرار گرفته است که گلبدین حکمتیار، جنگ جاری کشور را جنگ دو قوم خوانده است.
شورای امنیت ملی، نیروهای امریکایی و بعضی از حلقات قومی در افغانستان، از متهمان درجه یک انتقال جنگ از جنوب به شمال افغانستان دانسته می‎شوند
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا