آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

در نشست علمی فرهنگی مطرح شد؛ علوم دینی بروز و پاسخگوی جوانان باشد

خبرگزاری دید: شماری از امامان مساجد کابل در یک نشست علمی فرهنگی می‌گویند که برنامه‌های تبیلغی و تدریس هنوز در حوزه‌های علمیه به شکل سنتی است و باید برای بروز کردن مولفه‌های آموزشی زمینه بورسیه در خارج از کشور برای علما فراهم شود.

شیخ عماد الهلالی رییس هیئت علمای عراقی در این همایش گفت که در شرایط کنونی فضای آموزش و گسترش علم در افغانستان فراهم است و ما خوشحالیم که علما بتوانند در سایه امنیت فعالیت کنند.

آقای الهلالی هدفش را از سفر به افغانستان رساندن پیام علمای نجف به علما و مبلغین خوانده و تاکید کرد که مراجع در نجف برای تحصیل و معارف اسلامی و برای تقدیر ارزش‌های دینی از علما و حوزات علمیه حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد که علوم دینی باید بروز و بتواند با مقتضیات نسل جوان برابر باشد، علما باید با رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آشنا باشند و از این طریق برای ترویج و گسترش معارف اسلامی فعالیت کنند.

محمد جواد گوهری مسئول ائمه جماعات و مبلغین حوزه‌های علمیه کابل گفت که کشور افغانستان مشکلات زیادی دارد و از همه مهمتر مشکلات اقتصادی است که بیشتر اقشار و اصناف را متاثر کرده است.

اقای گوهری افزود که بیکاری افزایش یافته و تلاش‌ها برای تشویق و جلب سرمایه‌‌گذاری می‌تواند بر چالش فقر و بیکاری غلبه کند.

وی همچنان گفت که بیشتر عالمان دین مصروف گسترش معارف اسلامی هستند و به دلیل عدم دریافت شهریه دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند.

اقای گوهری گفت که نزدیک به ۵۰۰ مسجد وجود دارد که نزدیک به ده درصد تعمیر شان مخروبه و کارش نیمه تمام مانده است، هیئت بلند پایه باید در قسمت اعمار و ترمیم مساجد تلاش نماید.

او افزود که جنگ طولانی مدت بیشتر از ۴ دهه جریان داشته و اکنون هرچند امنیت تامین شده و لی پیامد منفی چهار دهه جنگ روی آموزش و پرورش در حوزه‌های علمیه تاثیر گذاشته است

گوهری افزود که برنامه‌های تبیلغی و تدریس هنوز در حوزه‌های علمیه به شکل سنتی است و باید برای بروز کردن مولفه‌های آموزشی  زمینه بورسیه در خارج از کشور فراهم شود.

از سویی هم سید حسن حسینی عضو هیئت اعزامی به افغانستان گفت که در دو سال گذشته  در کابل، بلخ، بامیان هرات و قندهار برنامه‌های آموزشی و علمی و حمایت‌های مالی به مردم نیازمند، آغاز شده است.

در همین حال استاد علوی نژاد استاد در مدارس دینی می‌گوید که با اینکه زیر ساخت‌های افتصادی و علمی مشکلات دارد، اما چهره‌های درخشان علمی در زمینه معارف اسلامی در افغانستان حضور دارد.

آقای علوی نژاد افزود کا عالم دین پیش از این که به آموزش و پرورش می‌پردازد، باید در گام نخست به ظرفیت‌های فکری و علمی خود توجه داشته باشد و در کار آموزگاری به مطالعه و اندیشه نیز بپردازد.

گفتنی است که هیئتی از سوی علمای شهر نجف عراق به افغانستان آمده تا وضعیت حوزه‌های علمیه، مساجد و تکایا را بررسی کند.

نویسنده

رسول شهزاد: کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا