آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

در نشست پنجم صلح، چه مواردی دنبال می‌شود

اگر در نشست ۲۵ فبروری دو طرف بتوانند با استفاده از نظرات تیم‌های تخنیکی ایجاد شده از دوطرف به تفاهم و توافق برسند، در نشست آینده می‌توانند با اشتراک نمایندگان سازمان ملل، کنفرانس اسلامی و نمایندگانی از کشورهای تاثیر گذار نشستی را صورت دهند تا تعهدات لازم در حضور این کشورها داده شود.

طی ۴ دوره نشست قبلی مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا که خلیلزاد به نمایندگی از امریکا و تیمی متشکل از ۸ نفر از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر صورت پذیرفت، موارد متعددی مورد مباحثه قرار گرفته است؛ به گفته بسیاری از رسانه‌ها، این نشست‌ها در دو قالب موضوعات داخلی و خارجی تقسیم گردیده است.
به گفته نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، طی ۴ دوره نشست صورت پذیرفته در ارتباط با موضوعاتی نظیر تعیین جدول زمانی مشخص جهت خروج نیروهای خارجی، تعهد طالبان مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان جهت حمله به منافع امریکا و کشورهای منطقه توسط گروه‌های تروریستی، خروج طالبان از لیست سیاه سازمان ملل و همچنین تبادل زندانیان دو طرف مباحثی مطرح گردید.
نشست آینده صلح که در ۲۵ فبروری در دوحه قرار است برگزار شود، دو طرف به گفته شیر محمد عباس استانکزی رییس هیئت طالبان در نشست صلح که طی مصاحبه با خبرگزاری «نن» (یکی از رسانه‌های نزدیک به جریان طالبان) منتشر گردید، بنا است بر دو موضوع خروج نیروهای خارجی و عدم استفاده از خاک افغانستان بر علیه منافع امریکا و کشورهای منطقه به صورت تیم‌های تخنیکی بحث و تبادل نظر صورت پذیرد.
به گفته ستانکزی، اگر در نشست ۲۵ فبروری دو طرف بتوانند با استفاده از نظرات تیم‌های تخنیکی ایجاد شده از دوطرف به تفاهم و توافق برسند، در نشست آینده می‌توانند با اشتراک نمایندگان سازمان ملل، کنفرانس اسلامی و نمایندگانی از کشورهای تاثیر گذار نشستی را صورت دهند تا تعهدات لازم در حضور این کشورها داده شود. لذا می‌باییست نشست ۲۵ فبروری را با توجه به سفر های مکرر مقامات امریکایی به منطقه و جهان و همچنین تعجیل این کشور جهت به نتیجه رساندن این دور از مذاکرات جهت پیش برد اهداف از پیش تعیین شده خود و همچنین سفر اخیر بن سلمان به پاکستان و فعالیت دستگاه دیپلماسی روسیه و سایر کشور ها در این امور برجسته و حساس تلقی کرد.
اما آنچه را که تاکنون این دور از مذاکرات نتوانسته به عنوان مرحمی بر زخم‌های دیرینه مردم افغانستان و پاسخ به هزاران سوال مطرح شده در ذهن افکار عمومی پاسخ دهند، شاید پرسش‌های متداولی است از چگونگی حکومت داری آینده طالبان و ساختارهای ایجادی توسط این گروه با توجه به سابقه حکومت داری طالبان در افغانستان و همچنین نقش کشورهایی نظیر انگلیس، امریکا، عربستان و پاکستان در آینده پسا صلح در افغانستان است. شایسته است نهادها و شخصیت‌های مذاکره کننده جهت ایجاد ثباتی پایدار و نه صلحی صرفاً نوشته شده ابتدا از شفافیت‌هایی سخن بگویند که در آن طالبان پسا صلح، امریکای پسا خروج، همسایگانی راضی، حکومتی مشترک از تمام اقوام و احزاب را ترسیم نمایند و نه صرفاً توافقاتی که گاه از موضع ضعف و یا نگاهی پوپولیستی را به موضوعات نمایان می‌کند.

نویسنده

حامد باغبان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا