آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

در کمیسیون مستقل انتخابات چه می‌گذرد؟

بهتر آن خواهد بود که دست‌های بحران‌ساز از پیش‌داوری‌ها و متشنج کردن اوضاع دست بردارند و بگذارند، همانگونه که در صحبت‌های خود به مستقل بودن کمیسیون انتخابات تأکید دارند، در عمل نیز آن را یاری کرده و انتخاب مردم را به کرسی بنشانند.

به تازگی یوناما یا دفتر سیاسی سازمان ملل در افغانستان در نامه‌ای از رفتار بد مولانا عبدالله، به حواعلم نورستانی رییس کمیسیون انتخابت شکایت کرده است. در نامه آمده است که مولانا عبدالله در جریان جلسه ۵ نوامبر در حضورداشت نماینده یوناما، نمایندگان دیدبان بین‌المللی انتخابات و اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، علی بشیر مسئول مرکز معلومات این کمیسیون را اهانت و تهدید به مرگ کرده است.در این نامه تادامیچی یاماماتو از کمیسیون انتخابات در مورد رفتار اهانت‌آمیز مولانا عبدالله، توضیحات خواسته است.
در همین حال، اما امروز آقای عبدالله در یک نشست رسمی کمیسیون مستقل انتخابات که پیرامون تحولات اخیر انتخاباتی و روند بازشماری و تفتیش آرا در ولایات برگزار شده بود، تنش لفظی را با حوا علم نورستانی داشت که در نتیجه رييس كميسيون و رييس دارالانشا كنفرانس خبرى را ترک كردند. مولانا عبدالله در كنفرانس خبرى گفت كه نماينده‌ سازمان ملل در كابل سواد ديپلماتيک ندارد و برخلاف ماموريتش در افغانستان فعاليت دارد.
تردیدی نخواهد بود که مولانا عبدالله کمیشنر نهادی است که مسئولیت پیشبرد یک پروسه ملی را به عهده دارد. اصل بی‌طرفی کمیشنران در قانون انتخابات تسجیل شده است. اما به‌نظر می‌رسد که آقای عبدالله در این مدت نه به عنوان کمیشنر یک نهاد مستقل، جانبدارانه در درون کمسیون مستقل انتخابات عمل کرده است.
مواردی که در روزهای اخیر در کمیسیون انتخابات به‌وقوع پیوست، نشان‌دهنده گسست بزرگ در درون این نهاد است. تنش‌های لفظی امروز در کمیسیون می‌تواند شکاف بزرگی را ایجاد کند که روند انتخابات را خدشه‌دار و بطی نماید.
بدون تردید شرایط جاری و انتخابات کنونی متفاوت از ۲۰۱۴ است و هم‌اکنون مردم افغانستان در شرایط حساسی قرار دارند که از یکسو بحث صلح و ختم جنگ مطرح است و از جانب دیگر مسئله انتخابات و حواشی آن قابل تأمل است که کوچک‌ترین اشتباه و بی‌توجهی بحرانی را به‌وجود خواهد آورد که هیچ شخص، جناح و حتی کسانی که امروز در پی بحران‌سازی برای کسب جایگاه در حکومت آینده هستند، قادر نخواهند بود که جلو آن را بگیرد.
قابل یادهانیست که رهبری کمیسیون انتخابات باید وضعیت کنونی را مهار و نگذارد تیم و یا اشخاصی در امورات این نهاد مداخله نماید. بهتر آن خواهد بود که دست‌های بحران‌ساز از پیش‌داوری‌ها و متشنج کردن اوضاع دست بردارند و بگذارند، همانگونه که در صحبت‌های خود به مستقل بودن کمیسیون انتخابات تأکید دارند، در عمل نیز آنرا یاری کرده و انتخاب مردم را به کرسی بنشانند.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا