آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر:

در گفت‌وگو‌های صلح قربانیان تروریزم مشارکت مستقیم داشته باشند

کمیسیون مستقل حقوق بشر خواهان مشارکت معنادار و مستقیم قربانیان جنگ در گفت‌وگوهای صلح شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر خواهان مشارکت معنادار و مستقیم قربانیان جنگ در گفت‌وگوهای صلح شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، این کمیسیون به مناسبت روز جهانی یادبود از قربانیان تروریزم، از نهادهای مرتبط خواسته است تا در روند گفت‌وگوهای صلح، حقوق قربانیان تروریزم و درگیری‌های مسلحانه را به صورت جدی در نظر بگیرند و زمینه مشارکت معنادار و مستقیم این قربانیان را فراهم کنند تا به این ترتیب قربانیان بتوانند از حقوق و مطالبات‌شان دفاع کنند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر ضمن گرامی‌داشت از ۲۱ اگست، روز جهانی یادبود از قربانیان تروریزم، شهروندان افغانستان را از قربانیان اصلی تروریزم و درگیری‌های مسلحانه عنوان کرده است.
بر اساس اطلاعات این کمیسیون، از سال ۱۳۸۸ تا پایان سال ۱۳۹۷ خورشیدی، ۷۵ هزار و ۳۱۶ نفر در نتیجه رویدادهای تروریستی و درگیری‌های مسلحانه در افغانستان کشته و یا زخمی شده‌اند. این کمیسیون گفته است که تروریزم تنها در سال گذشته خورشیدی ۱۱ هزار و ۲۱۲ قربانی از مردم افغانستان گرفته است.
از جانب دیگر، کمیسیون مستقل حقوق بشر از نهادهای ملی و بین‌المللی خواسته است تا عاملان حملات تروریستی را مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار دهند. این کمیسیون از نهادهای عدلی و قضایی افغانستان نیز خواست تا عاملان حوادث و «قضایای تروریستی و جنایات جنگی» را شناسایی کرده و مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار دهند.
این کمیسیون هم‌چنان خواستار طرح و تهیه راهکار و ضمانت‌‌های کافی قانونی و حقوقی برای حمایت از قربانیان جنگ و نیز عملی شدن این طرح‌ها شده است. کمیسیون مستقل حقوق بشر افزوده است که ضرورت فوری به تصویب «قانون جبران خسارت قربانیان ملکی منازعه» است. پیش‌نویس این قانون پیش از این از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر به وزارت عدلیه فرستاده شده است.
این کمیسیون هم‌چنان خواهان ایجاد فرصت‌های تحصیلی و کاریابی برای بازماند‌گان قربانیان تروریزم شده و تأکید کرده است که نهادهای دولتی باید در این مورد راهکار مشخصی را ترتیب کنند.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸ میلادی در یک قطع‌نامه، بیست‌ویکم اگست را به عنوان «روز بین‌المللی یادبود و گرامی‌داشت از قربانیان تروریزم» نام‌گذاری کرد. دولت افغانستان نیز سال گذشته این قطع‌نامه را تأیید کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا