آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

اشرف غنی

در ‌جرگه‌ مشورتی نقشه‌ راه و خط مشی صلح ترسیم می‌شود

همزمان با اعلام آمادگی‌ها برای برگزاری لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح، محمد اشرف غنی رییس جمهور می‌گوید که در این جرگه نقشه‌ راه و خط مشی یک صلح پایدار و باعزت در کشور، ترسیم می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای غنی که امروز (یک‌شنبه، ۸ ثور) در مراسم تجلیل از «بیست‌وهفتمین سالگرد پیروزی جهاد مردم افغانستان» صحبت می‌کرد، افزود که این خط مشی براساس اراده، خواست و نیت مردم افغانستان ترسیم خواهد شد.
او تأکید کرد:«ضرورت این است که از سرتاسر افغانستان بشنویم که قیمت جنگ چیست، آرزوی صلح چه قسم مدیریت می‌شود. ما کشور جرگه‌ها و مشوره‌ها هستیم، ضرورت واضح است که به مشوره‌ سرتاسری ضرورت داریم.»
در همین حال، سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری نیز در این مراسم گفت که لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح به هدف دست‌یافتن به شفافیت روند صلح و اتفاق نظر در مورد صلح، برگزار می‌شود.
او تاکید کرد که همگی در اصل رسیدن به صلح و ختم جنگ در افغانستان و چارچوب و اصول و خطوط اساسی صلح اتفاق نظر دارد، ولی اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه‌ها در میکانیزم و روش کار آن وجود دارد.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز در مراسم تجلیل از بیست‌وهفتمین سالگرد پیروزی جهاد افغانستان گفت که اجماع عمومی برای صلح در افغانستان وجود دارد و مردم افغانستان نیز با عبرت از جنگ‌های گذشته‌ کشور، به این نتیجه رسیده‌اند که دوباره به «روزهای سخت گذشته» بر نگردند.
او هم‌چنان از کشورهای همسایه‌ خواست که در استقرار صلح در افغانستان تلاش ورزند.
قرار است لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح به‌ منظور رسیدن به یک اجماع ملی برای صلح، فردا (دوشنبه، ۹ ثور) با اشتراک حدود سه هزار نفر در کابل برای سه روز برگزار شود.
آقای غنی هم‌چنان در این مراسم با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری در کشور گفت که حکومت وحدت ملی متعهد است که این انتخابات در زمان معینه‌ آن برگزار شود و نتایج آن نیز به زودترین فرصت ممکن اعلام شود.
او تاکید کرد:«این تعهد را می‌کنم که این انتخابات شفاف‌ترین انتخابات در تاریخ افغانستان باشد.»
در همین حال، رییس اجرایی کشور نیز برگزاری انتخابات در کشور را مرحله‌ حساس خوانده، گفت که امیدوار است که انتخابات افغانستان جوابگوی خواست و اراده‌‌ مردم افغانستان باشد.
او افزود که انتخابات سالم و شفاف برگزار شود تا اعتبار مردم افغانستان به پروسه‌ مردم‌سالاری و دمکراسی و حاکمیت قانون تقویت شود.
از سویی هم، آقای دانش در این مراسم با اشاره به تاخیر برگزاری انتخابات و ادامه‌ کار ریاست‌ جمهوری در کشور گفت که این تصامیم از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و دادگاه عالی به صورت مستقلانه گرفته شده است.
او افزود که مبنای تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات، ناگزیری‌ها و مشکلات تخنیکی و از دادگاه عالی نیز به‌خاطر جلوگیری از هرج و مرج و گسست‌های سیاسی و حقوقی در رهبری حکومت بوده است.
رییس‌ جمهوری کشور در مراسم تجلیل از بیست‌وهفتمین سالگرد پیروزی جهاد افغانستان هم‌چنان گفت که یک کمیسیون همه‌جانبه و افغانستان‌شمول برای برگزاری تجلیل از سی‌ومین سالگرد پیروزی جهاد افغانستان ایجاد می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا