آخرین اخبارافغانستان

دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات دشوارتر شده است

مسئولان دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد(نی) در ولایت بلخ، ضمن ابراز نگرانی از دشوار شدن اطلاع‌رسانی از سوی مسئولان می‌گویند که موضوع برکناری سخنگوی پولیس فاریاب را تعقیب می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، عبدالکریم یورش، سخنگوی فرماندهی پولیس فاریاب، هفته گذشته بعد از تایید خبر تسلیم‌شدن بیش از ۱۳۰ تن از افراد خیزش مردمی در ولسوالی کوهستانات به طالبان، از سوی وزارت امور داخله از وظیفه‌اش برکنار شد.
وی می‌گوید: هرچند صحبت‌هایی که با رسانه‌ها در این مورد داشته، بعد از هماهنگی با فرمانده پولیس فاریاب انجام شده و وی واقعیت را گفته بود، اما وظیفه‌اش از سوی وزارت امور داخله به تعلیق درآمده است.
در همین حال، مبینه ساعی خیراندیش، مسئول ساحوی زون شمال دفتر حمایت‌ از رسانه‌های آزاد در گفت‌وگو با خبرگزاری دید گفت: آنان در این مورد با وزارت امور داخله و عبدالکریم یورش در تماس هستند و قرار است به زودی آقای یورش دوباره به وظیفه‌اش برگردد.
ساعی در ادامه گفت: در صورت عملی‌نشدن این موضوع دفتر”نی” واکنش نشان خواهد داد.
وی ضمن ابراز نگرانی از محدود شدن دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات می‌افزاید: با اینکه قانون دسترسی به اطلاعات توشیح شده، ولی این قانون تاهنوز عملی نشده و بسیاری از ارگان‌های دولتی از قانون و نحوه اجرای آن کم‌ترین اطلاعاتی ندارند.
بشیر انصاری، مسئول کمیته مصئونیت خبرنگاران شمال نیز عدم پاسخگویی مسئولان به سوالات خبرنگاران را نگران‌کننده دانسته می‌گوید: در سال‌های اخیر مسئولان دولتی حتی اطلاعات عادی رویدادهای امنیتی را نیز شریک نمی‌سازند، بلکه حقایق را کتمان می‌کنند.
وی می‌افزاید که بسیاری سخنگویان در موارد حساس تیلفون‌های خود را خاموش می‌کنند.
به باور آقای انصاری، ادامه این روند سبب نقض آزادی بیان و از بین‌ رفتن دستاوردهای ۱۵ ساله دموکراسی و حکومت‌های پساطالبانی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا