آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

دستِ دراز پاکستان در امور داخلی افغانستان

پاکستان که دیر زمانی است متهم به حمایت از هراس‌افگنان است و دیده‏ می‌شود که در امور داخلی افغانستان دستِ درازی دارد و به راحتی برای تحقق یافتن اهدافش در خاک افغانستان سفارش نیز می‌‏دهد و این‌که رییس ‏جمهور غنی، در پاسخ به سفارش نخست‌وزیر پاکستان چه واکنش نشان داده است به زودی رو خواهد شد.


گلبدین حکمتیار که همواره اظهارات جنجالی داشته است در یکی از صحبت‏‌هایش در خصوص به قدرت رسیدن حامد کرزی رییس ‏جمهور پیشین کشور گفته بود که کرزی با حمایت پاکستان در افغانستان به قدرت رسیده است. به تازه‏گی برخی از اعضای مجلس نماینده‏گان فاش کرده‏اند که نخست‌وزیر پاکستان در سفر‏ش به کابل از اشرف غنی خواسته است که جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس قندهار را برکنار کند.
پاکستان که دیر زمانی است متهم به حمایت از هراس‌افگنان است و دیده‏ می‌شود که در امور داخلی افغانستان دستِ درازی دارد و به راحتی برای تحقق یافتن اهدافش در خاک افغانستان سفارش نیز می‏دهد و این‌که رییس‏ جمهور غنی، در پاسخ به سفارش نخست‌وزیر پاکستان چه واکنش نشان داده است به زودی رو خواهد شد.
شکیبا هاشمی هم‏شهری جنرال رازق، در مجلس نماینده‏گان گفته است که نخست‌وزیر پاکستان در سفر به کابل شش مورد پیشنهاد به ریاست ‏جمهوری داشته است که یکی از آن‌ها برکناری جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس قندهار است.
این عضو مجلس نماینده‏گان از ریاست ‏جمهوری می‏خواهد که این خواست اسلام آّباد را رد کند و مدعی است که حلقاتی داخلی و بیرونی تلاش دارند که فرمانده پولیس قندهار را زیر فشار قرار بدهند.
جنرال رازق، از فرماندهان محبوب در افغانستان است و این نماینده مردم قندهار نیز گفته است که اگر حکومت تلاش کند او را سبک‏دوش کند، با مخالفات مردم مواجه خواهد شد.
رییس مجلس نماینده‏گان عبدالرئوف ابراهیمی نیز حضور جنرال عبدالرازق را در ولایت قندهار سدی در برابر استراتژی پاکستان عنوان کرده و گفته پاکستان خوب شناخته که جنرال رازق مانع سقوط ولایات جنوب و جنوب غرب می‌شود و از همین رو خواستار برکناری او شده است.
جنرال عبدالرازق در اویل ماه جدی سال گذشته، قدرت رییس‏جمهور غنی را به چالش کشید. او که در جمعی از خبرنگاران صحبت داشت گفت که ریاست‏ جمهوری نمی‏تواند او را برکنار کند.
به باور بسیاری از آگاهان سیاسی، این بیانیه‌ رازق علاوه‌ بر نمایش قدرت، خطوط گسلی را برجسته کرد که دولت تحت حمایت غرب غنی را ضعیف کرده است.
می‏توان نوشت که رابطه جنرال رازق و رییس‏ جمهور غنی، زمانی تیره شد که او از عطا محمد نور، رقیب سیاسی غنی حمایت کرد. فرمانده پولیس قندهار در موارد زیادی از والی پیشین بلخ اعلام حمایت کرده است و باری گفته بود که عطا محمد نور، چه در کوه باشد یا دشت همراه او خواهد بود.
فرمانده پولیس قندهار، بربنیاد گزارش‏ها بار‏ها از از سو قصد جان به سلامت برده است. برخی از اعضای مجلس نماینده‏گان گفته‌اند، او توانسته است آرامش نسبی را در ولایت قندهار برقرار کند. شهری که در آن طالبان تولد شده است.
اتهاماتی مبنی بر شکنجه و سایر موارد نقض حقوق بشر را که علیه او مطرح کرده‏اند از جانب او رد شده. فرمانده پولیس قندهار در پاسخ به پرسشی که روابط‏‌اش با غنی و کرزی چطور است گفته است که با حامد کرزی، خیلی خودمانی است.
فرمانده پولیس قندهار، همواره حکومت و ایالات متحده امریکا را در امر مبارزه و تامین صلح در افغانستان مورد انتقاد قرار داده است. جنرال عبدالرازق یکی از فرماندهان نزدیک به رییس‏ جمهور پیشین کشور حامد کرزی است. کرزی از پشتون‏های جنوب افغانستان است و در مقابل او غنی، از پشتون‏های شرق افغانستان. هنوز هم رییس‏ جمهور پیشین کشور در برابر رییس‏ جمهور غنی، در جنوب افغانستان از نفوذ بیشتری برخورد دار است.
هر چند حکومت تا کنون در باره خواست نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر برکناری جنرال رازق از سمت فرماندهی پولیس قندهار تبصره نکرده است، اما می‏توان گفت که ریاست‏ جمهوری در صورتی که قادر باشد او را برکنار کند، تعلل به خرج نخواهد داد.
رییس ‏جمهور غنی که زیر بار فشار و ناکامی در حکومت شانه‏هایش خم شده است، برای برگشت دوباره به ریاست‏ جمهوری در جنوب افغانستان رقیبان جدی به نام کرزی و همین فرمانده پولیس قندهار را دارد. همان طور دیگر بزرگان سیاسی ولایات جنوب و شرق کشور که روزگاری از نزدیکان سیاسی غنی بودند، این روز‏ها ساز مخالفت با غنی را بلند کرده‏اند.
در فرجام، شایعاتی وجود دارد که ریاست‏ جمهوری فرمان برکناری جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس قندهار را آماده کرده است، اما چناچه برخی از اعضای مجلس نماینده‏گان گفته‏اند؛ برکناری جنرال رازق برای حکومت زیان‌بار خواهد بود.
فرامرز دولت آّبادی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا