آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمصلح

کمیسیون انتخابات:

دستگاه‌های بایومتریک با نرم‌افزار جدید از رای تکراری جلو‌گیری می‌کند

مسئولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند، دستگاه‌های بایومتریک با آخرین نرم‌افزار سال مجهز شده و همین اکنون این دستگاه‌ها قادر اند که از آرای تکراری در روز رای‌دهی جلوگیری و افرادی را که می‌خواهند دو بار رای بدهند شناسایی کنند.

مسئولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند، دستگاه‌های بایومتریک با آخرین نرم‌افزار سال مجهز شده و همین اکنون این دستگاه‌ها قادر اند که از آرای تکراری در روز رای‌دهی جلوگیری و افرادی را که می‌خواهند دو بار رای بدهند شناسایی کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، میرزا محمد حق‌پرست سخنگوی کمیسیون انتخابات به رسانه‌ها گفته که نرم‌افزاری که پیش از این در این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، به‌روز نبود و نمی‌توانست که از آرای تکراری جلوگیری کند.
به همین دلیل به گفته وی تیم تخنیکی کمیسیون انتخابات از «شرکت درملوک»، سازنده این دستگاه‌ها، خواست که آخرین نرم‌افزار سال این دستگاه‌ها را در اختیار کمیسیون انتخابات بگذارد. اکنون به گفته وی همه دستگاه‌های بایومتریک با نرم‌افزار جدید مجهز شده و قادرند که از تکرار آرا جلوگیری کنند.
عصمت‌الله مل، معاون کمیسیون انتخابات، نیز گفته که دستگاه‌های بایومتریک پیش از این عکس تکراری را قبول می‌کرد و این سبب می‌شد تا یک فرد چندین بار رای دهد اما حالا این مشکل رفع شده است.
پیش از این یک عضو کمیسیون انتخابات گفته بود که مشکلاتی در دستگاه‌های انگشت‌نگاری وجود دارد و به همین دلیل مورد تایید مراجع نهادهای با اعتبار ملی و بین‌المللی قرار نگرفته است.
مولانا محمد عبدالله روز گذشته در یک نشست گفت که در صورت عدم تایید دستگاه‌های انگشت‌نگاری از سوی نهادهای مربوطه‌ ملی و بین‌المللی، ارسال آن‌ها به ولایات یک عمل غیرقانونی خواهد بود.
در همین حال مسئولان کمیسیون انتخابات و احزاب سیاسی روز گذشته چگونه‌گی کارکرد این دستگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند. خان‌محمد وحدت عضو کمیته‌ای سیاسی احزاب می‌گوید که برخی خواست‌های‌شان برای بهترشدن کارکرد دستگاه‌های بایومتریک مانند انگشت‌نگاری و پیش‌گیری از عکس تکراری رای‌دهندگان پذیرفته شده است.
با این همه قرار است امروز (جمعه، ۸ سنبله) بار دیگر نشست مسئولان کمیسیون انتخابات و نماینده‌گان احزاب به خاطر حل موضوعات یاد شده برگزار شود.
از سویی هم نشست روز گذشته بدون حضور نهادهای ناظر انتخابات برگزار شده بود. به همین دلیل یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، کمیسیون انتخابات را به برخورد دوگانه متهم می‌سازد و می‌گوید که نصب نرم‌افزار تازه آن‌هم در دست‌کم ۳۹هزار دستگاه بایومتریک، زمان زیادی را در برخواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا