آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

دستگاه‌های بایومتریک قابل اعتماد است؟

بربنیاد برخی از گزارش‌ها، دستگاه‌های بایومتریکی که به تازه‌گی برای استفاده در انتخابات مجلس نمایندگان وارد کشور شده ‌است، قادر به شناخت تصویر و اثر انگشت نیست.


بربنیاد برخی از گزارش‌ها، دستگاه‌های بایومتریکی که به تازه‌گی برای استفاده در انتخابات مجلس نمایندگان وارد کشور شده ‌است، قادر به شناخت تصویر و اثر انگشت نیست.
به گزارش خبرگزاری دید؛‌ یافته‌های طلوع ‌نیوز نشان می‌دهد دستگاه‌‌های بایومتریک که در آغاز به اعضای کمیسیون انتخابات نشان داده شده بود، آن‌ها نشان‌های شرکت آلمانی «درمالوگ» را داشت، اما دستگاه‌هایی که اکنون به این کمیسیون رسیده‌اند، این نشان‌ها را ندارد.
این در حالی است که حکومت می‌گوید که ۲۲ هزار دستگاه بایومتریک را از آلمان خریداری کرده است و مربوط شرکت «درمالوگ» است و طرف این قرارداد حکومت آلمان است؛ زیرا حکومت آلمان سهم بیشتر از بیست درصدی در شرکت درمالوگ دارد و از کارکرد این دستگاه‌ها و حفظ اطلاعات آن اطمینان داده است.
گذشته از این، باید از دستگاه‌های بایومتریک در زمان ثبت نام رأی‌دهند‌گان کار گرفته می‌شد و این دستگاه‌ها از قبول کردن انگشتان دیگر به جای دو انگشت شهادت جلوگیری می‌کرد، اما حالا برای این دستگاه‌ها انگشتان تفاوتی ندارد؛ و حتا اثر انگشت دو فرد را به عنوان مشخصات یک شخص نیز ثبت می‌کند.
این یافته‌ها هم‌چنان نشان می‌دهد که چارجر و پاوربانک دستگاه‌های فعلی نوشته «ساخت چین» را در خود دارد.
بربنیاد این یافته‌ها، مشکل دیگری که دستگاه‌های شناخت بایومتریک رأی دهندگان دارد، این است که به جای ثبت چهره رأی دهنده، هر تصویر دیگری را نیز به جای رأی‌دهنده ثبت می‌کند.
اما، سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که این موضوع خیلی جدی نیست و احزاب، رسانه‌ها و شهروندان حق دارند از روند انتخابات نظارت کنند:« اگر بعضی جاها مشکلی شد، مطابق قانون ما و شما حق داریم، احزاب حق دارند، رسانه‌ها همه حق دارند که نظارت کنند؛ پس همان رول نظارت ما چه شد؟»
کمیسیون انتخابات ۲۲ هزار دستگاه بایومتریک را برای آن‌چه برگزاری شفاف انتخابات می‌گوید، از بیرون از کشور وارد کرده است و چگونگی استفاده از آن را برای ده‌ها تن آموزش داده است.
این در حالی است که احزاب و جریان‌‎های سیاسی نیز از کارکرد درست – که بتواند از تقلب در انتخابات جلوگیری کند – مطمین نیست.
همزمان با این، نهادهای ناظر بر انتخابات نیز از برگزاری انتخابات شفاف با استفاده از این دستگاه‌ها، مطمئن نیستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا