آخرین اخبارافغانستانسیاست

عطا محمد نور:

دسیسه‌ها و توطئه‌هایی بود که شورای مقاومت ملی شکل نگیرد/ غنی دروغ می‌گوید یک مرمی هم به ما نداد

عطا محمد نور از رهبران سیاسی کشور می‌گوید که در شورای مقاومت ملی برای نجات تلاش می‌کنند تا دیالوگ و مذاکره در اولویت باشد. او گفت که اشرف غنی دروغ می‌گوید و در سفر به مزار حتی یک مرمی هم برای جنگ با طا-لبان نداده است.


عطا محمد نور که در یک مصاحبه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در مورد ایجاد شورای مقاومت ملی، نشر منشور این شورا، ساختار دولت غیر متمرکز، محدودیت‌های سیاسی، دسایس برای پراکنده کردن شورا، زوایای سقوط مزارشریف، اظهارات اخیر غنی و برخی مطالب دیگر سخن گفته است.
نور: از دیر زمانی تلاش داشتیم که یک جریان افغانستان شمول را تشکیل بدهیم و با تمام محدودیت ها و مشکلاتی که وجود داشت موفق شدیم که شورای مقاومت شکل بگیرد و منشور آن هم نشر شد.
عطا محمد نور از تلاش‌ها، توطئه‌ها و دسایسی نیز گفت که در جهت عدم موفقیت ایجاد شورای مقاومت ملی برای نجات وجود داشت.
او گفت: تلاش‌هایی بود که رهبران دور یک میز جمع نشوند و یک نهاد مشترک ایجاد نکنند اما موفق نشدند و ما توانستیم شورا را ایجاد کنیم.
عطا محمد نور در این مصاحبه تصریح کرد که اولویت شورای عالی مقاومت برای نجات، دیالوگ و مذاکره است و اگر چنین مقاومت را گسترش می‌دهند.
آقای نور می‌گوید: دنیا و اکثر کشورهای همسایه و منطقه و قدرت‌های بزرگ و ملل متحد یک نوع ذوق زدگی دارند، یعنی به نام تعامل، روابط عمیقی با طا-لبان ایجاد کرده‌اند. ما با برنامه پیش می‌رویم و توانایی و تجربه و نفوذ مردمی داریم.
عطا محمد نور در مورد اظهارات اخیر رییس جمهور غنی نیز گفت که او دروغ می‌گوید و حتا یک مرمی هم به نیروهای مردمی برای جنگ با طا-لبان کمک نکرده است. به گفته او، اول و اوسط و آخر غنی دروغ است و نه تنها مردم افغانستان را فریب داد که دنیا را نیز فریب داده است.
نور: داکتر غنی خوش داشت که برایش جلالتمآب گفته شود، غنی خوش داشت که سر قوماندان اعلی خوانده شود، خوش داشت که قدرت را در انحصار و مشت خود در ارگ جمع کند، خوش داشت که تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌های وزارت خانه‌ها را کنترول کند، خوش داشت که کمیسیون تدارکات را در قبضه خود بگیرد و تمام قراردادها را به اعضای خانواده و خسربره‌های لبنانی خود بدهد.
او افزود که تمام صلاحیت و تجهیزات و امکانات در دست اشرف غنی بود و رهبران جهادی را نه تنها که امکانات و صلاحیت و اختیار نمی‌داد بلکه با توطئه و دسیسه پول‌های اوپراتیفی دولت را در جهت منزوی ساختن رهبران جهادی مصرف می‌کرد.
آقای نور در این مصاحبه به سقوط مزارشریف و سفر اشرف غنی به این شهر پرداخته و گفت که صبح همان شامی که مزار سقوط کرد، تمام تجهیزات و طیاره‌ها و هلیکوپترها و توپ و تانک قول اردو به کابل انتقال یافته بود.
عطا محمد نور گفت: در جلسه‌ای که با غنی داشتیم، مارشال دوستم و استاد محقق و هیئتی که با غنی از وزارت های دفاع و داخله و امنیت ملی از کابل آمده بودند شاهد هستند، به او گفتم که قوایت جنگ نمی‌کند، به اندازه یک ولسوالی به ما تجهیزات بده، ولی ندارد.
به باور آقای نور، سقوط شمال و افغانستان یک دسیسه از سوی غنی و تیمش بود که قوای مسلح را نگذاشتند جنگ کند.
او در این مورد گفت: ما حد اقل دو ماه با دست خالی جنگ کردیم، آیا آقای غنی یک ماه جنگ کرد، یک روز جنگ کرد، یک ساعت جنگ کرد؟
گفتنی است که اخیراً اشرف غنی در مصاحبه‌ای رهبران سیاسی را متهم به جنگ نکرده در برابر طا-لبان کرده و گفته است که باوجود دادن امکانات نتوانستند مردم را بسیج کنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا