آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

محمودی:

دنیا می‌داند که قوای مسلح ما در جنگ شکست نمی‌خورد/ سیاسیون باید در محوریت نظام یک صف واحد بسازند

خبرگزاری دید: سید علی‌رضا محمودی می‌گوید که قوای دفاعی و امنیتی کشور نشان دادند که توانایی دفاع شجاعانه از جغرافیای افغانستان را دارند و اکنون باید سیاسیون در محوریت نظام یک صف واحد بسازند. محمودی افزود که ما ناگزیر به حمایت از نظام هستیم.


سید علی‌رضا محمودی فعال سیاسی می‌گوید که با توجه به توانایی‌ها و ایستادگی‌های شجاعانه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان، امریکا و ناتو متعهد هستند که این نیروها را تا سال ۲۰۲۴ حمایت مالی کنند. به گفته محمودی، در یک و نیم سال گذشته قوای مسلح افغانستان نشان دادند که بدون حمایت هوایی و عملیاتی امریکا می‌توانند با گروه‌های مخالف حکومت افغانستان، به خصوص طالبان بجنگند و ایستادگی کنند
محمودی هرچند می‌گوید که دولت ترامپ زمینه و بستری را برای مانور دهی طالبان فراهم کرد، اما به این باور است که اداره جدید امریکا با توجه به نگرانی‌هایی که از حوزه تروریزم دارد، متعهد به حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان خواهد بود.
محمودی: امریکایی‌ها متوجه این نکته هم شده‌اند که به هیچ عنوان نمی‌توان با گروه طالبان به یک توافق نهایی منجر به صلح، رسید.
این فعال سیاسی می‌گوید که طالبان در مورد نشست استانبول بهانه آوردند، در دوحه گفت‌وگوها به حالت تعلیق است و در حوزه جغرافیای داخلی افغانستان، قرار بر این بود که گروه طالبان بر اساس توافقنامه دوحه خشونت‌ها را کاهش دهند، اما چنین نشد و اکنون باید سیاسیون ما بیایند و یک صف واحد در دفاع از نظام بسازند.
محمودی: چیزی که بسیار مهم است، این که اکنون باید سیاسیون ما بیایند و در محور نظام بسیج شوند، اگر ما چنین کاری در داخل انجام بدهیم، قطعاً نگاه کشورهای منطقه و جهان و ایالات متحده نسبت به افغانستان تغییر می‌کند.
به باور محمودی، در شرایط فعلی، یک انتخاب داریم و همگی ناگزیر هستیم که از این نظام و ساختار حمایت بکنیم، همگی بیاییم زیر سقفی که نشستیم یا کشتی که سوار هستیم، از تمام دیدگاه‌های متفاوت یک دیدگاه واحد پیدا کنیم، به یک صف واحد برسیم و از همین نظام حمایت کنیم، در غیر آن ممکن وضعیت به سویی برود که خواست مردم افغانستان نباشد.
حضور امریکا در منطقه:
محمودی بر این باور است که امریکا در افغانستان و منطقه حضور می‌داشته باشد و فقط شکل آن تغییر می‌کند. او می‌گوید که امریکا در تلاش مستقر شدن در پیرامون افغانستان است؛ زیرا افغانستان یک بخش از استراتژی امریکا برای جنوب آسیا است، نه کل آن.
محمودی: افغانستان به هیچ وجه محوریت سیاست امریکا در منطقه نیست. در این جا بحث محوری امریکا با چین است، شبه جزیره کوریا است، روسیه و کشورهای آسیای میانه است. پس از حادثه یازده سپتمبر، یک فرصت تاریخی برای امریکایی‌ها رخ داد که بیایند و در این جغرافیا وارد شوند.
او تاکید می‌کند که «امریکا بدون شک در این منطقه کار کرده و برای ۵۰ سال بعد خود برنامه ریزی نموده است. امریکا در منطقه می‌ماند و فقط شکل حضورش تغییر می‌کند. امریکا و شرکایش در این منطقه منافع کلان دارند و از آن حفاظت خواهند کرد».
فرصت تاریخی:
سید علی‌رضا محمودی، خروج نیروهایی امریکایی را اما یک فرصت تاریخی برای افغانستان می‌داند. او می‌گوید که با خروج امریکایی‌ها روایت جنگی طالبان در هم شکسته و دیگر نمی‌توانند دعوای مشروعیت کنند.
به باور محمودی، با مبارزه جدی علیه فساد و احیا و اعمار مجدد اعتماد میان حکومت و سیاسیون می‌توان به نحو احسن از این فرصت تاریخی استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا