آخرین اخبارافغانستانتحلیلمنطقه

دهلیز سیاسی ارگ و معادلات جدید منطقه‌ای!

 

در حالی که منطقه خاورمیانه همچنان پرتنش است و هرلحظه انتظار بحران‎های بزرگ‌تری را باید داشته باشیم، اعلام راهبرد تازه امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا وضعیت را پیچیده‎تر از پیش کرده و پای اسلام‎آباد را نیز در ائتلاف ضد امریکا کشانده است…



با توجه به شکل‎گیری ائتلاف کشورهایی همانند روسیه، ترکیه، ایران و شماری از کشورهای کوچک و بزرگ خاورمیانه علیه مواضع غربی‎ها به ویژه ایالات متحده در منطقه پرتنش و استراتژیک خاورمیانه، سفر هئیت بلندپایه سیاسی ایران به ریاست عباس عراقچی به کابل و آغاز دور دوم جلسات محرمانه در کابل از اهمیت خاصی برای منطقه و جهان برخوردار است.
روسیه و ایران در قبال مسئله حضور نیروهای غربی در افغانستان و عراق و همچنان حمایت امریکا از مخالفان بشار اسد در سوریه با امریکا اختلافات بنیادی دارند و هرسه جانب دخیل در قضایا می‎کوشند بر جانب دیگر فشار بیاورند تا از مواضع خویش کوتاه بیاید.
در حالی که منطقه خاورمیانه همچنان پرتنش است و هرلحظه انتظار بحران‎های بزرگ‌تری را باید داشته باشیم، اعلام راهبرد تازه امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا وضعیت را پیچیده‎تر از پیش کرده و پای اسلام‎آباد را نیز در ائتلاف ضد امریکا کشانده است.
واشنگتن و شماری از اعضای ناتو، روسیه و ایران را متهم به حمایت از طالبان می‌کند و بر پاکستان نیز اتهام حمایت و پناه دادن به گروه‎های تروریستی می‌بندد، ولی روسیه و ایران امریکا را متهم به حمایت و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از گروه تروریستی داعش کرده و مدعی هستند که ایالات متحده زیر پوشش مبارزه با تروریزم در صدد گسترش داعش به آسیای میانه و شرق ایران است.
سفر شاه عربستان سعودی به مسکو که نگاه‌های محافل سیاسی جهانی را برای چند روزی به خود مصروف کرد نیز می‌تواند از دیگر فاکتورهایی باشد که تا حدودی تاثیر روی مسایل منطقه‌ای گذاشته و برخی از کشورها را وادار کرده که کمربند منطقه‌ای شان را محکم‌تر ببندند. سفر مقامات سعودی به مسکو، نوعی روی‌گردانی ریاض از امریکا را نیز نشان می‌دهد که به خوبی معلوم نیست چه پس‌لرزه‌هایی را به دنبال داشته باشد.
از سوی دیگر، حملات تند لفظی امریکا بر کوریای شمالی، تنش میان بجینگ و واشنگتن را وارد فاز جدیدی کرده و در معادلات منطقه تاثیرگذار خواهد بود.
اکنون با توجه به مطالب ذکر شده به نظر می‏رسد که حلقه تنگ محاصره منطقه ایالات متحده و حکومت متحدش در کابل با ورود چین و پاکستان در حال کامل شدن است و سفر هئیت ایرانی به کابل برای بر حذر داشتن کابل از اشتراک در روند انتقال داعش به آسیای میانه و شرق ایران صورت گرفته است.
با این رویکرد اگر تیم حاکم در افغانستان متوجه تحرکات و تحولات تازه در منطقه و همچنان سیاست‎های بزرگ جهانی نباشد، بدون شک در حلقه محاصره کشورهای ضد امریکا قرار خواهد گرفت.
گذشته از این‌ها، طی چند سال اخیر سیاست‌های امریکا در افغانستان نیز شکست‌های پیاپی و سنگینی را به خود تجربه می‌کند که بارها مقامات بلندپایه کاخ سفید نیز بر آن اذغان داشته‌اند؛ و این نیز عاملی‌ می‌تواند باشد برای حکومت افغانستان که در سیاست‌های خارجی خود تجدید نظر کند و دید منطقه‌ای به قضایا را جدی بگیرد.
با این حساب، سفر هئیت ایرانی به ریاست عباس عراقچی سفر تشریفاتی ساده نیست و برای کابل پیام روشنی مبنی بر عدم مشارکت در برنامه گسترش و انتقال داعش به آسیای میانه و شرق ایران را به دنبال دارد. اگر کابل متوجه حرکت‎های جهانی و عملکرد خویش نباشد آنگاه ائتلاف ضد امریکایی اهرم‎های زیادی برای زیر فشار قرار دادن کابل و نیروهای خارجی خواهند داشت.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا