آخرین اخباراسلایدشوتحلیلجهانسیاستهند

دهلی‌نو به دنبال همکاری با روسیه در افغانستان و اندو-پاسیفیک

دولت نارندرا مودی تصمیم دارد در مورد افغانستان و منطقه اندو-پاسیفیک با مسکو برای حفظ منافع امنیتی دو کشور به تفاهم مشترک دست یابد.

پس از تنش‌های مرزی هند و چین، دهلی‌نو به دنبال پیشبرد مشارکت استراتژیک با مسکو در آسیا است و تصمیم گرفته‌، گفت‌وگوها در مورد افغانستان و منطقه اندو-پاسیفیک را که دارای منافع مشترک امنیتی برای دو کشور است، آغاز و ادامه دهد.
دهلی‌نو بر این باور است که دو كشور باید بر اساس روابط چندین ساله خود نسبت به منافع امنیتی یكدیگر حساس باشند.
مقامات ارشد هند و روسیه نشست‌های کلیدی را در این اواخر برگزار کردند تا راه‌های تقویت مشارکت دو کشور روی یک سری مسائل منطقه‌ای و جهانی را، از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد جستجو کنند. هند بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ عضو غیر دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.
دولت نارندرا مودی تصمیم دارد در مورد افغانستان و منطقه اندو-پاسیفیک با مسکو برای حفظ منافع امنیتی دو کشور به تفاهم مشترک دست یابد. هند قبلاً نیز در زمانی که طالبان در قدرت بود، برای حفظ منافع مشترک خود با هم از نزدیک کار کرده بود.
دهلی از مشارکت حکومت منتخب افغانستان که تحت نفوذ نیروهای فرامرزی نباشد، حمایت می‌کند. هند و افغانستان به تازگی پنج سند همکاری را در بخش معارف و تحصیلات در چهار ولایت این کشور امضا کردند. در بیانیه سفارت هند در کابل آمده است که این تفاهم‌نامه‌ها تحت برنامه پراهمیت پروژه‌های توسعه‎ای جامعه که توسط دهلی‌نو اجرا و تطبیق خواهد شد، امضا شده است. هند پروژه‌هایی را به ارزش ۳ میلیارد دالر در افغانستان به عهده گرفته است.
در حالی که روسیه نسبت به سازه اندو-پاسیفیک به رهبری ایالات متحده شک و تردید دارد، اما هند را به عنوان بخشی از استراتژی بازدارنده می‌بیند. مسکو می‌خواهد هند نقش فعال در خاور دور روسیه بازی کند، جایی که چین دست به تخطی‌هایی زده که به مزاج روسیه خوش نمی‌خورد.
هند یک میلیارد دالر خط اعتباری را برای «بخش شرق دور» اعلان نموده و به دنبال نقش روسیه در سازه اندو-پاسیفیک است تا آن را فراگیر سازد. دو طرف حتی ممکن به دنبال مشارکت سه جانبه با کشورهای هم‌فکر در شرق دور آسیا باشد.

نویسنده

دیپانجان روی چودری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا