آخرین اخبارجهانسیاست

دهلی نو از نخستین ناو هواپیما بر بومی خود رونمایی کرد

خبرگزاری دید: دهلی نو پس از هفده سال کار مداوم از نخستین ناو هواپیما بر ساخت خود رو نمایی کرد.


دولت هند روز گذشته (جمعه، ۱۱سنبله) از نخستین ناو هواپیمابر ساخت آن کشور پرده برداشت، اقدامی که در برابر قدرت دریایی روزافزون چین صورت گرفته ‌است.
علاوه بر این، هند که به طور گسترده وابسته به تجهیزات نظامی خارجی است، تلاش دارد تا توانایی تولید تجهیزات نظامی خود را تقویت کرده و گسترش بدهد.
نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، دیروز کشتی موسوم به ویکرانت (شجاع) را که ۲۶۲ متر طول و ۶۰ متر عرض دارد، طی مراسمی در ایالت جنوبی کرالا راه‌اندازی کرد. راه‌اندازی این ناو هواپیمابر، بخشی از رویدادهای مناسبتی مربوط به هفتاد و پنجمین سالروز استرداد استقلال هند می‌باشد.
مودی با تاکید بر ورود هند در زمره کشورهایی که قادر به ساخت چنین کشتی می‌باشند، گفت: این کشتی هواپیما بر ساخت کشورش، اعتماد به نفس هند را افزایش داده ‌است.
صدراعظم هند افزود: ساخت این کشتی نمونه‌ای از تلاش‌های حکومت آن کشور در راستای خودکفایی سکتور دفاعی هند می‌باشد.
حکومت به رهبری مودی تلاش کرده‌ تا تجهیزات نظامی بیش‌تر تولید کند و به این ترتیب وابستگی هند به تجهیزات نظامی خارجی را کاهش بدهد.
هند یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان تسلیحات در جهان است. در حال حاضر، هند ساخت بیش از ۲۴ کشتی به شمول کشتی‌های زیردریایی را روی دست دارد.
در همین حال، قوای دریایی هند گفته ‌است که این ناو با هزینه ۲.۵ میلیارد دالر امریکایی ساخته شده که قادر به حمل ۱۶۰۰ خدمه، ۳۰ هواپیما از جمله جت‌های جنگی و هلیکوپتر می‌باشد. بیش از ۷۵ در صد قطعات این کشتی در داخل هند ساخته شده است.
این دومین ناو هواپیما بر هند است. نخستین ناو توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا