آخرین اخبارجهانحقوق بشرکودکان

ده‌ها کودک در غزه بر اثر تشنگی جان باخته است

خبرگزاری دید: صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) از جان باختن دست‌کم ۲۳ کودک در شمال غزه بر اثر سوء تغذیه و تشنگی خبر داده است.

یونیسف روز گذشته (جمعه، ۲۵ حوت) اعلام کرد که دست‌کم ۲۳ کودک در هفته‌های اخیر در شمال غزه بر اثر سوء تغذیه و کم‌آبی جان باخته‌اند.

این نهاد همچنین گفته است که ۳۱ درصد از کودکان زیر دو سال یا از هر سه کودک یک کودک در شمال غزه مبتلا به سوء تغذیه حاد است.

یونیسف گفته است که میزان ابتلای کودکان زیر دوسال در شمال غزه به سوء تغذیه حاد در ماه جنوری ۱۶.۵ درصد بود و آمار فعلی افزایش «خیره‌کننده» را نشان می‌دهد.

این نهاد همچنین گفته است شیوع سوء تغذیه حاد در میان کودکان زیر پنج سال در شمال غزه از ۱۳ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

یونیسف گفته: «سوء تغذیه در میان کودکان به سرعت در حال گسترش است و به‌ دلیل تأثیرات گسترده‌ جنگ و محدودیت‌های مداوم در ارسال کمک‌ها، به سطوح ویرانگر و بی‌سابقه‌ای در نوار غزه می‌رسد».

یونیسف افزوده است که غربالگری‌های این نهاد و شرکایش در ماه فبروری در شمال غزه نشان می‌دهد که ۴.۵ درصد کودکان در پناهگاه‌ها و مراکز صحی از «هدر رفتن شدید» وزن رنج می‌برند که تهدید‌کننده‌ترین شکل سوء تغذیه است و کودکان را در معرض بیشترین عوارض صحی و مرگ قرار می‌دهد.

این نهاد گفته است که حتی در رفح که بیشترین دسترسی به کمک‌ها وجود دارد، میزان سوء تغذیه از دو درصد در ماه جنوری به ۱۰ درصد در آخر فبروری افزایش یافته است.

کاترین راسل مدیر اجرایی یونیسف گفته است که سرعت وقوع «بحران فاجعه‌بار» سوء تغذیه کودکان در غزه تکان‌دهنده است، به ‌ویژه زمانی که کمک‌های ضروری چند مایل دورتر باشد.

او افزوده است که آنان بارها تلاش کرده‌اند که کمک‌های بیشتر به غزه ارائه کنند و موانع رفع شود، اما در عوض، وضعیت کودکان هر روز بدتر شده است.

مدیر اجرایی یونیسف گفته: «تلاش‌های ما در ارائه‌ کمک‌های حیاتی به‌دلیل محدودیت‌های غیرضروری با مشکل مواجه شده است و این محدودیت‌ها به قیمت جان کودکان تمام می‌شود».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا